Zklamání pro české dopravce: Výjimka z pravidel pro práci v zahraničí nebude

Lucie Bednárová

Europoslanci na včerejším zasedání ve Štrasburku smetli ze stolu kompromisní dohodu o pravidlech pro vysílání řidičů, včetně jejich přespávání v kabinách vozidel či přístupu dopravců na evropský trh, která už minulý týden získala posvěcení od Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Mezinárodní doprava a tranzit se tak zatím pravděpodobně nedočká výjimky z obecných pravidel pro vysílání pracovníků, o kterou usilovali i čeští vyjednavači. Rozhodnutí Evropského parlamentu kritizoval ministr dopravy Dan Ťok a také řada českých europoslanců. Podle nich se jednání o nových pravidlech „zvrhlo v boj mezi východem a západem EU“, na který doplatí i dopravci včetně těch z ČR.

„Je to pro české dopravce velmi špatná zpráva. Hrozí, že všechny země EU budou používat směrnici o vysílání na řidiče podle svého. Totální chaos, v každé zemi jinak a rozhodně protekcionisticky,“ řekl krátce po hlasování na plénu Evropského parlamentu ve Štrasburku generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Europoslanci totiž včera vystavili stopku už dojednanému kompromisu, že se na mezinárodní dopravu a tranzit nebudou vztahovat přísnější pravidla pro vysílání pracovníků do zahraničí, která nedávno dojednaly unijní instituce. Argumentem pro udělení výjimky, za kterou bojovali také čeští vyjednavači, bylo to, že odvětví je vysoce specifické - řidič může během jednoho dne projet několika zeměmi EU a pokud by měl dodržovat rozdílná pravidla ohledně doby řízení a odpočinku nebo odměňování v každé z nich, utopil by se v administrativě. V konečném důsledku by se to mohlo podepsat na jeho konkurenceschopnosti, kdy nejčernější scénáře hovoří i o jeho úpadku.

REPORTÁŽ: Nuda a nekonečně čekání na vytoužené dokumenty. Jak se žije v migrantům v Itálii?

sinfin.digital