Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nepanikařte, nehrajte mrtvého a nemočte do vody. 8 tipů, jak přežít útok žraloka

Nepanikařte, nehrajte mrtvého a nemočte do vody. 8 tipů, jak přežít útok žraloka

V egyptském dovolenkovém resortu Marsá Alam včera zemřel 41letý Čech. Nestal se obětí zákeřné nemoci, nebo teroristického útoku, ale podlehl údajně zraněním, které mu způsobil žralok. Dá se podobnému útoku bránit, nebo bývá setkání s predátorem s charakteristickou horní ploutví většinou smrtelné?

Pravděpodobnost, že člověk přijde do střetu se žralokem, je poměrně malá. Podle údajů CNN je šance na útok žraloka jednu ke 11,5 milionu. Nejčastěji zatím útočili mořští dravci u pobřeží Spojených států a Austrálie. Pokud byste ale žraloka zahlédli i při relaxaci ve vlnách Středozemního moře, je vhodné znát několik postupů, které vám v tomto případě mohou zachránit život.

Do vody choďte převážně přes den

Žraloci jsou údajně nejaktivnější časně ráno a nebo naopak po setmění. Přestože plavání v záři měsíce může být romantické, výrazně tím zvyšujete šanci, že se ve vlnách potkáte s nějakým mořským dravcem.

Vyhněte se rybářským lodím

Nebezpečné může být také zdržovat se ve vodě poblíž lodí s rybáři. Žraloci totiž velice dobře dokáží vycítit ve vodě krev, a proto je to často táhne k lodím u kterých ve vodě na háčku zápasí menší ryby o život. Kde je krev, cítí žraloci potravu.

Na toaletu si dojděte na pevninu

Žraloci dokáží údajně vycítit nejen krev, ale i jiné tělní tekutiny a není proto vhodné vykonávat potřebu přímo do vody, protože tím můžete pozornost dravce přilákat.

Nepanikařte

Když už se ocitnete v blízkosti žraloka, je dobré zachovat klid. Přestože je to v podobné chvíli těžké, šplouchání a zběsilé kopání končetinami může žraloka naopak vyburcovat k útoku.

Neotáčejte se zády

Žraloci rádi oběť překvapují zezadu, odkud se jim také lépe útočí. Je proto dobré pokusit se ve vodě pomalu otáčet tak, abyste vždy měli kroužícího žraloka na očích a neumožnili mu útok ze zálohy.

Nehrajte mrtvého

Příliš vzruchu škodí, žralok ale není medvěd, aby ho odradila hra na mrtvého. Buďte stále ve střehu a žraloka sledujte. Pokud by mělo dojít k přímému střetu, doporučují experti pokusit se dravce udeřit na citlivá místa. Trefit se do čumáku může být těžké, ale žraloka zabolí také šťouchanec do oka nebo do žáber. Cokoli po ruce se přitom může hodit jako vhodná zbraň - i kámen nebo šnorchl.

Zády k útesu

Pokud žraloka potkáte při potápění, můžete ho zmást, pokud mu nedovolíte kolem vás kroužit. Dravec totiž většinou útočí až po několika kolečkách kolem svojí oběti. Zachránit život tak může například přitisknutí se zády k útesu.

Pomalu za záchranou

Není nutné pasivně čekat, co se z kroužení žraloka vyvine. Experti radí pomalu se dát na ústup a plavat buď směrem k pevnině, nebo k lodi, pokud je blízko. Důležité je ale nevířit při tom příliš vodu a plavat na znak, aby člověk měl žraloka stále na očích.

Komunální volby se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Aktuální informace a zpravodajství o volbách do Senátu naleznete zde>>>


 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1