Budoucnost mobility v českých zemích: Když data a technologie skutečně pomáhají

KOMENTÁŘ DOMINIKA JANÍKA | Jsme nová služba, která skutečně pomáhá lidem. Věta, kterou v posledních letech slýcháme víc, než je zdrávo. Naštěstí nemáme podobnou diagnózu jako valná část dnešní start-upové scény, kde často ani samotní tvůrci neví, k čemu má jejich služba sloužit. To řešit nemusíme. Naši programátoři, datoví analytici a dopravní specialisté pracují na tom, aby se kdokoliv, každý den a za rozumný obnos mohl rychle a pohodlně dostat z obcí v blízkosti metropolí na jejich okraj na MHD nebo na územích menších měst kamkoliv právě potřebuje.

CITYA je pro každého. Bez ohledu na to, jestli má zrovna k dispozici auto nebo náhodou v jeho prospěch zrovna nehraje jízdní řád MHD. V Říčanech jsme za 9 měsíců úspěšně přepravili 8000 lidí a spolupráce se postupně rozšiřuje jak ve městě, tak i v okolních obcích. U nás není doprava pro všechny jen otřepanou frází. Mezi ty, co naše služby využívají patří například i maminka s autistickým synem. Pro rodinu klasický autobus nepřichází v úvahu. Syn v něm dostává záchvaty. Auto nemají. Díky nám nejsou úplně odříznutí a mohou se dostat za přáteli, kulturou, lékařem i na kroužky. Tvoříme sdílenou dopravu, která pomáhá lidem ve skutečném světě díky nejmodernějším a nejnovějším technologickým vymoženostem. V mých očích by se přesně takovým způsobem měly využívat technologie 21. století. Aby lidem zlepšovaly, a především zjednodušovaly běžný život. A městům umožnily poskytovat kvalitní služby svým obyvatelům efektivněji a levněji.

Veřejnou dopravu můžeme subjektivně vnímat jako samozřejmost i nutné zlo, když nemůžeme jet autem. Může být místem, kde se nám nelíbí a nechceme tam trávit čas. Pro spoustu lidí je však naprosto nepostradatelnou součástí každodenního života. Městská hromadná doprava a obecně sdílená veřejná doprava je důležitou službou, na kterou jsou odkázány statisíce, ne-li miliony lidí v České republice. A její dostupnost a efektivita u nás bohužel není samozřejmostí.

Nejsmutnější na tom je, že převážně v hromadné veřejné dopravě se za posledních třicet let v podstatě nic nezměnilo. Přitom technologický pokrok ve zmíněném období urazil nejdelší kus cesty. Největší inovace? Elektrobus, možná ještě ten vodíkový, a sem tam nějaké preference na křižovatkách nebo sčítací rámy. Nikdo už ale neřeší, že v okolí větších měst jezdí autobusy do menších okolních obcí dvakrát denně. Někdy ani to. Často jezdí poloprázdné a většinou vůbec nezohledňují skutečné potřeby cestujících.

Plánování je neefektivní a v podstatě se nikam nehýbe. Nevyužívají se modely, data ani umělá inteligence. Když má obec peníze, zvýší se frekvence spojů, přidá se linka a ta existující se prodlouží. Když prostředky nejsou, intervaly se prodlužují, linky se ruší a zkracují. Obrovská škoda. Přitom dnes lze využívat velmi detailní statická i dynamická data. Z našich modelů umíme snadno zjistit, kdy a kam se lidé potřebují dostat a poskytnout sdílenou dopravu na míru jejich potřebám.

O to víc mě mrzí, když při jednáních narážíme na nezájem ze strany organizátorů dopravy. Kolegové plánovači zejména hromadné dopravy mají problém připustit, že dnešní nastavení příměstské dopravy je neefektivní, a že potřebují pomoct. Říkají, že je vše v pořádku. Přitom právě kvůli tomuto nezájmu se pak lidé jako naše klientka se svým synem nemohou dostat tam, kam v danou chvíli zrovna potřebují.

Městská hromadná doprava i doprava příměstská je dnes ve velmi komplikované situaci. V Ostravě se například momentálně řeší, že ze stávajících 15 tramvajových linek jich v moravskoslezské metropoli zůstane pouze 10. Hlavní argument? Budou jezdit častěji. Problém je v tom, že to také znamená výrazně více přestupů a snížení komfortu cestování. Někde bude přestup i 700 metrů vzdálený a ve finále toho tramvaje také méně najezdí. Šetří se.

Ostrava během COVIDu, stejně jako ostatní města, výrazně omezovala provoz MHD. Ale po pandemii už se k původnímu objemu dopravy nevrátila. Ostravská MHD odvozila v roce 2019 96 000 lidí, v roce 2022 to bylo 90 000 cestujících. Lidé přesedají do aut. Snížení komfortu cestování MHD tento trend ještě podpoří.

Ti, kteří auto nemají, mají smůlu. I proto jsme poslední rok pracovali na legislativě, která poptávkou dopravu moderního střihu zpřístupní všem a na příkladu Říčan s tím ruku v ruce ukážeme, že budoucnost mobility je konečně tu.

Dominik Janík

Autor je CEO českého start-upu, který se zaměřuje na poptávkovou hromadnou dopravou. Mezi jeho základní mise se řadí dostupnost měst a služeb v nich, snižování počtu aut v metropolích i nabídnutí efektivního financování veřejné dopravy samosprávám a organizátorům dopravy. Nabízí službu, která je rychlejší, levnější a komfortnější než tradiční příměstská autobusová doprava.

sinfin.digital