Provozovatel FlashNews brzy narazí do zdi. Jeho přístup vůči vydavatelům ukazuje, že se z ničeho nepoučil

 FOTO: Profimedia

Martin Malý

12. 11. 2020 • 07:12
Předpokládám, že jste zaznamenali nový "mediální projekt" FlashNews, za nímž stojí Livesport a Filip Horký - ostatně i na tomto webu se mu kolegové věnovali. Začal nedávno a hned vzbudil poměrně silné reakce. A není divu.

Filip Horký spuštění FlashNews oznámil na konferenci CIF. Nazýval to “platforma a centrum všeho dění”, což je pro každého, kdo se pohybuje na internetu delší dobu než od předloni, docela vtipné vyjádření.

Sám Horký tvrdí, že v souvislosti s FlashNews “nepoužívají slovo agregátor”. To je trochu podivné, protože FlashNews je agregátor zpráv jako když vyšije. Ale to je jejich věc, klidně ať tomu říkají “centrum všeho dění”. Každý může čemukoli říkat jakkoli, ale to neznamená, že to tak doopravdy je.

Agregátor FlashNews dělá to, co dělaly agregátory od prvních dob, kdy se rozšířily, tedy tak před patnácti lety. Tehdy přišla vlna nejrůznějších agregátorů zpráv, blogů, oborových informací a dalších věcí - namátkou vzpomenu na Weblogy.cz nebo na Přehled.net. Kdo si tu dobu pamatuje, vzpomene si, že agregátor dělal kdekdo, od soukromých přes oborové až po obecné, některé byly editorské, jiné sázely na komunitu a další na uživatelský výběr, měly to portály i vortály, mělo to zpravodajství i weby o vaření, agregátory fungovaly i pro sociální sítě, pro slevy i pro nakupování… Některé přežily, protože mají nějakou přidanou hodnotu, jiné odešly do zapomnění nebo bezvýznamnosti.

Co se stalo? Přišly sociální sítě a nabídka obsahu se výrazně rozšířila. Díky sociálním sítím, které se staly masivním agregátorem lecčehos, nejsou další agregátory potřeba: dobře nastavený Twitter, případně spolu s RSS čtečkou, vám dá lepší přehled než sebesofistikovanější agregátor. A uživatelé to rychle poznali, takže agregátory nakonec nepoužívali tak masivně, jak si provozovatelé na začátku vysnili. V tiskových zprávách se sice stále dokola psalo o tom, jak si půlka internetu ráno zapne prohlížeč a jako domovskou stránku (pamatujete si, že v prohlížeči něco takového je?!) bude mít nastavený právě agregátor - navíc ten jejich! - kde se dozví všechno podstatné, ale realita se od sebevědomých tiskových prohlášení nenechala zviklat.

V předchozích patnácti letech jsem četl stohy sebevědomých oznámení, kde autoři slibovali “disruptivní projekt s ambicemi změnit světový trh”, a ty z nich, které opravdu uspěly, bych spočítal na prstech jedné ruky opilého truhláře. 

Ale nikdo nemůže nikomu bránit, aby si naprosto novým a revolučním způsobem naběhl na vidle, na které si už před ním naběhli jiní. Třeba zkoušet brát mediálním domům obsah a stavět nad ním svůj byznys. Je to velmi křehká věc, kde musíte najít balanc mezi obchodními zájmy, nesmíte moc tlačit na pilu… Status quo se rodil dlouho a víceméně se došlo k jakési formě gentlemanské dohody, kterou dodržovaly obě strany, se skřípěním zubů, ale dodržovaly. 

No a ti, co se rozhodli “disruptovat”, rychle narazili. Narazila třeba i aplikace Tapito, která se s nějakým džentlmenstvím nezahazovala vůbec. Takže byla nahrazena právě agregátorem FlashNews.

Nová služba se ale nějak pozapomněla domluvit s vydavateli na férových podmínkách... Třeba Josef Pazderka, šéfredaktor Aktuálně.cz, shrnul jejich zkušenost lapidárně:

Další byli ještě explicitnější, třeba Jan Sůra ze serveru Zdopravy.cz:

A Petr Šimůnek, šéfredaktor časopisu Forbes, si nebral servítky vůbec:

Dovolte vsuvku: Díval jsem se na ty stránky a objevil jsem tam sám sebe. Ne, vážně - našel jsem tam zdroj "Martin Malý - Veřejná osobnost". V sekci "Příspěvky" tam byly příspěvky z mého Twitteru, v sekci Zmínky tam jsou články, kde se píše o starostovi Prachatic (který se jmenuje stejně jako já), no a jako profilová fotka tam byla, bůhvíproč, fotka exkolegy Oty Schöna, technologického redaktora Hospodářských novin. Inu, je to beta, že. Nakonec Otu vyměnili za moji fotku. Ale až to bude finální, budu žádat, ať buď odstraní moje příspěvky, nebo ať odstraní pana starostu, protože takhle akorát matou čtenáře.

Včera se k výtkám konečně ozval Livesport, provozovatel FlashNews, a na svůj blog umístil vyjádření s názvem "Zájem o FlashNews". Na první pohled jde o text z rodu "marketingové Lorem Ipsum", ovšem stojí za to se podívat podrobněji. Nestačíte žasnout. 

Budu s dovolením citovat a komentovat:

"Projekt FlashNews od svého úvodu vznikal za spolupráce špiček českého práva v oboru IT, které se aktivně zapojovaly do jeho fungování. Díky tomu jsme si naprosto jisti, že náš produkt je v souladu se současným českým i evropským právem." No. Chtěl bych ty špičky práva vidět. Nebo ne, stačilo by možná, kdyby byly jmenovány... Vsadím se, že by se jich mnozí novináři rádi na pár věcí zeptali. V redakci jsme některé špičky českého práva oslovili, ale - kulantně řečeno - měly jiný právní názor, než jaký předestírá Livesport.

"Zároveň jsme už během jeho přípravy jednali s různými českými vydavateli." Nádherná gumová fráze. Jednali jsme, to nemůžeme říct. A jak ta jednání dopadla? Podle vyjádření těch vydavatelů, viz výše, fakt skvěle! Dovolte malou lekci: To, že jednáte, neznamená nic, počítá se až to, na čem se dohodnete...

"Naší důležitou myšlenkou je fakt, že každá informace má stejnou cenu, a proto je u nás jedno, jestli uživatel čerpá z velkých vydavatelských domů nebo z malých, často jen jednočlenných redakcí." Tohle je, myslím, nejzásadnější sdělení dne. Říká, že ve FlashNews je jedno, jestli informaci přinese vydavatelský dům, nebo jednočlenná "redakce"... Tohle napsal nějaký novinář? Nebo to aspoň před publikací viděl? Fakt takovou nehoráznost někdo zveřejní na svém blogu v situaci, kdy si sám honí návštěvnost na obsahu z velkých vydavatelských domů, často proti jejich vůli?

Sorry, ale někdo, kdo nevidí rozdíl v ceně informace od redakce s jedním členem a od redakce, která dělá nějakou editorskou oponenturu a dodržuje nějaké novinářské strandardy, by se měl držet od médií dál. Protože logickým důsledkem aplikace takové teorie je tvrzení: "zpráva ze Sputniku má stejnou cenu jako zpráva BBC". A minimálně by to mělo být obrovským vztyčeným prstem pro případné uživatele tohoto agregátoru: "Stejnou cenu má ozdrojovaná zpráva z média, co dodržuje standardy, jako zpráva z mašíblovského jednomužného webu."

Pasivně agresivní výlev k vydavatelům pokračuje štěpnou pasáží, kde jim provozovatel blahosklonně oznamuje, že "o ně vlastně ani moc nejde". Tak když o ně nejde, herdek, tak proč nejsou frajeři a neřeknou: "Postavíme svůj super inovativní produkt na obecních vývěskách a informacích o celebritách, a na vydavatelství se vykašleme..." A vidělo by se, kdo by první přilezl s prosíkem. Obávám se, že odpověď tuším nejen já, ale i provozovatel...

Pak je nějaké pábení o tom, jak prospívají čtenářům i producentům obsahu, kterým vodí reklamní koukače (tedy lidi, co zhlédnou reklamu, a za to budou peníze). Podobná vyjádření čtu už spoustu let a jsou to jen kecy. Ve skutečnosti berou obsah od těch, co mají návštěvnost vyšší, a snaží se budovat svoji. Reálně teď těm, na kom parazitují, nepřináší naprosto nic. V celkovém objemu návštěvnosti to nejsou ani promile, a budu se moc divit, jestli to kdy bude aspoň procento.

"Zájem se navíc projevuje i na straně zmíněných vydavatelů. Od okamžiku spuštění evidujeme každý den ohlas desítek webů, které vyjádřily zájem o zařazení do naší platformy." No tak hurá, můžou to postavit na nich a na velká vydavatelství se vykašlat, no ne? Jenže ve skutečnosti vědí, že bez obsahu velkých webů nebude mít nikdo zájem na jejich "inovativní agregátor" chodit. 

No a vrchol pasivní agresivity přichází na samotném konci: "(...) i do budoucna velmi rádi povedeme s vydavatelskými domy obchodní jednání o maximální možné spolupráci, abychom dosáhli co největšího rozsahu obsahu, který na naší platformě bude k dispozici. I bez uzavření těchto dohod je ale zprostředkovávání obsahu ze strany FlashNews v dané podobě legální, v čemž se neodlišuje od obdobných služeb na trhu."

Jako fakt, jo? "Povedeme s nima jednání o maximalizaci rozsahu obsahu, když teda opruzují, ale bajdvej, žádnou smlouvu mít nemusíme. My jsme totiž legální!" Tak to je naprosto skvělý výkop pro případné budoucí jednání o spolupráci, to se vydavatelství nadšeně pohrnou!

Věřte webovému pamětníkovi: Je čas otevřít popcorn, takhle nafoukané vyjádření brzy spektakulárně narazí, a bude to stát za to!

SDÍLET