Holec: Bublina praskla, i Piráti přišli o panictví | info.cz

Články odjinud

Holec: Bublina praskla, i Piráti přišli o panictví

KOMENTÁŘ PETRA HOLCE | Moc korumpuje, vědí dobře ve všech politických stranách, které se kdy „ušpinily“ mocí. Pirátům se tohle prokletí dlouho vyhýbalo, protože je skoro nikdo nikdy nevolil. Díky Praze, své první velké mocenské kořisti, ale teď přišli o panictví i oni. Šéfka jejich pražských zastupitelů Michaela Krausová rezignovala na funkci kvůli tomu, že se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem Tenzerem, který je souzen za korupci a manipulaci s veřejnými zakázkami.

To je samozřejmě přímo epická ironie. Na základě podobných příběhů totiž Piráti rádi posílají do tepláků skoro všechny své politické konkurenty, nic moc víc k tomu nepotřebují. „Informace“, říká tomu nejen jejich zapálený TV sekerník a šéf poslanců Jakub Michálek, ironií osudu vystudovaný právník.

Ne že by sama Krausová, mimochodem přítelkyně Michálka, s nímž řídí Prahu za pirátského primátora Zdeňka Hřiba, byla podezřelá z klasické korupce; jde o to, že své schůzky s Tenzerem „zapomněla“ zapsat na pirátský web, kde mají všichni Piráti v rámci džihádu za transparentnost povinně zaznamenávat podobná setkání.

Přitom než i „kluci a holky“ přičichli k moci, rádi na svém webu „napráskali“ všechny, s kým se sešli. Byli prostě piráti. A to včetně toho, jakou whisku a šampaňské jim dotyční nabídli. Teď je ale s transparentností najednou konec. Piráti se sice hájí, že nešlo o lobbing a že Tenzer Krausové vyprávěl o korupci, to už ale radši měli říct, že společně těžili kryptoměny. 

A zvlášť, když Tenzer za Piráty loni kandidoval v pražské Vinoři a strana – jestli je to v případě Pirátů správné slovo – dostala od dcery společnosti JCDecaux slevu na reklamu ve volební kampani 60 až 75 procent. Podobným dárkům se obvykle říká skrytý sponzoring, Piráti ale mají smysl pro humor. Krausová totiž ve svém uplakaném rezignačním vyjádření píše, že věří, že její nástupce v předsednické funkci Viktor Mahrik „i další kolegové budou i nadále důsledně dohlížet na to, aby všechny zakázky zejména v oblasti reklamy proběhly regulérně a bez tlaku firem Bigboard, JCDecaux a na ně navázaných mediálních skupin“. Transparentnost je jistě v dobrých rukách.

Kauza Krausové je naoko pouhá politická epizoda, nad níž by v normálních politických stranách mávli rukou. Tenzer je stále de iure nevinný a vzhledem k tomu, že za Piráty kandidoval ve volbách, se i poté nejspíš scházel nejen s Krausovou. Jenže u Pirátů je všechno jinak. Právě posedlost transparentností a „sektářské“ vnitřní fungování je jejich náboženstvím, na němž staví svůj mýtus a úspěch. Navíc díky téhle kauze, nesoucí všechny rysy gerilové vendety, ochutnali vlastní medicínu, kterou tak rádi zásobují politickou konkurenci.

A je tu ještě jedna v politice klíčová věc: načasování. Pražská koalice v čele s Hřibem, jenž si pořád nerozumí s řízením velkého města, se permanentně hroutí téměř od svého vzniku. I koaliční partneři Pirátů proto dělají všechno proto, aby měli dobrou záminku vyvázat svou hlavu z pirátského chomoutu. Média zatím Pirátům dopřávala neobvykle velkorysou dobu hájení, nyní ale přichází zlom. A navíc v době, kdy straně poprvé padly volební preference a mluví se o kulminaci pirátské vlny.

Ano, nic netrvá věčně, platí i v politice. Od posledních sněmovních voleb si Piráti užívali bezstarostnou jízdu a pouze tyli ze zručně pěstěného mýtu vlastní nevinnosti. Ta ale s Krausovou končí a i Piráti jsou odteď normální politici s normálními průšvihy. Jejich „dramatický oblouk“, jak říkají umělci, trochu připomíná někdejší Věci veřejné: i ty se nějaký čas těšily nevinnosti, než do dvou let přišly podivné půjčky, kabelky a další věci. Hlavní roli tehdy dokonce taky sehrála mladá politička a její „kompro“. Bublina najednou praskla a pak už to šlo celé hodně rychle.  

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud