Jak jsem se šeredně zmýlil. Nejčastější mýty o elektromobilech na vlastní kůži a naprosto otevřeně

Jak říká Miloš Zeman: „jen idiot nemění názory“. Tenhle pocit intenzivně zažívám několik posledních měsíců, když nasednu do elektromobilu. Měl jsem v minulosti k novému způsobu mobility řadu připomínek, vnímal jej mnohdy jako slepou cestu. Před dvěma lety jsem si ovšem elektromobil půjčil a začala ve mně hlodat nejistota, že by to tak úplně špatné být nemuselo. Před pár měsíci jsem si jej pořídil, mimo jiné i s účelem zažít přerod, který nás nepochybně čeká, na vlastní kůži. U toho jsem se zařekl, že budu jezdit s elektromobilem stejně jako s předchozím benzínovým autem, budu tedy využívat všechny možnosti bez ohledu na spotřebu. A tady máte výsledek.

Nikam nedojedeš: Zásadním argumentem, proč se lidé obávají elektromobilů, je dojezd. Ten se samozřejmě u jednotlivých vozů poměrně podstatně liší, ale nabídka už začíná být poměrně široká. Já potřebuji jezdit i delší trasy, občas jezdím do zahraničí, takže volba je jasná – Tesla 3 s deklarovaným dojezdem 614 kilometrů.

Určitě se i sami říkáte, jaká to musí být hrůza, když dojíždíte zpocení na nabíjecí stanici a občas vás auto nechá stát a bude muset přijet někdo s diesel agregátem, jak ukazují některé hojně šířené obrázky na internetu. Tak to se za několik měsíců nikdy nestalo a nejvíce mezní situací bylo, když jsem dorazil na nabíjecí stanici ze 400 kilometrů dlouhé služební cesty (většinou po dálnici) se zbývajícími 13 procenty baterie. Poprvé je to trochu nepříjemný pocit, ale brzy si uvědomíte, že to je dost.

Popravdě řečeno jsem dojezd nikdy neřešil. Pro mě jednoznačně největší překvapení. Většinou nabíjím v práci (380 V), pro denní dojíždění do práce ovšem stačí i 220 V zásuvka, která vám přes noc dodá dostatek kilometrů pro další den. Většinu času se u baterie pohybuji mezi 60 a 90 procenty (nenabíjím víc než na 90 procent).

U „rychlonabíječek“ trávím čas minimálně, není to třeba. Děje se tak jen při delších cestách, což je mimochodem velká výhoda Tesly, protože její superchargery rostou jak houby po dešti a cena za dobíjení je velmi příznivá.

Nabíječek je hromada od různých firem a je to „opruz“: Pokud nemáte Teslu, jste odkázáni na nabíjecí síť celé řady dodavatelů. Ale i s Teslou je občas musíte využít, nebo je prostě chcete využít, protože jdete na schůzku a v blízkosti je nabíjecí stanice. Nejčastějšími poskytovateli u nás jsou ČEZ a Pražské energetika.

U obou firem je zřízení účtu skutečně primitivní. V mém případě je drobným bonusem, že odebírám od obou firem i elektřinu, takže jsem si k tomu jen přidal dobíjení auta. Jednou za čas mi přijde vyúčtování a nic dál nemusím řešit. Pokud plánujete koupi elektromobilu, tohle není důvod k obavám. Chce to trochu času, než si nastudujete tarify u jednotlivých dodavatelů a případně zřídíte účet. To není žádná raketová věda, prostě si stáhnete aplikaci, přidáte bankovní kartu a jednou pro vždy to máte vyřešené.

Časem získáte absolutní přehled, kde se na vašich trasách nachází nabíjecí stanice. Stejně jako máte přehled, kde se na vašich cestách nachází stanice čerpací.

Počkej až bude zima a budeš jezdit v kabátě: Tak tohle je ten úplně největší a do značné míry nejnesmyslnější mýtus. Pokud jste si nevšimli, tak lidé s elektromobily nastupují do vyhřátého auta a sundávají si kabát. V kabátě nastupujete do auta benzínového či naftového, čekáte až začne topit a pak se zase za jízdy vysvlékáte. Elektromobil si vytopíte skrz telefon krátce předtím, než do něj nastoupíte. Na kapacitě baterie se to neprojeví nijak. Nebo alespoň ne tak, že byste to postřehli.

Někteří z vás namítnou, že mají v autě nezávislé topení, za nějž zaplatili krvavé peníze. To ovšem spaluje palivo, takže to rozhodně není žádná hitparáda. Elektromobil má jednu podstatnou výhodu, že ho lze na dálku i vychladit.

A nemusíte si auto ani vytápět předem. V elektromobilu prostě topíte hned, nečekáte až se milostivě zahřeje motor. Zima podle nejrůznějších měření skutečně ovlivňuje kapacitu baterie, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že to není nic drastického. Když nechám auto přes noc v mrazu, tak ztratím jedno nebo dvě procenta kapacity baterie. Většinou ovšem ani to ne.

Každopádně i k mému překvapení platí, že zima s elektromobilem je mnohonásobně příjemnější než zima s konvenčním autem.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Kolik času reálně strávíte nabíjením?
  • Je nabíječek v Česku dostatek?
  • Je to vůbec auto nebo počítač?
  • Jako moc "zelený" elektromobil je?
  • Dává smysl pro lidi na venkově?
  • Kolik to celé stojí?
sinfin.digital