Jaký byl pro INFO.CZ první týden s placeným obsahem? Náročný - a velmi pozitivní

Martin Malý

Přesně před týdnem jsme zpoplatnili INFO.CZ. O placeném obsahu jsme dlouhodobě přesvědčeni jako o správné cestě, kterou se mají online média vydat. Po dlouhé periodě „zpravodajství zdarma“, kdy se redakce snažily na webu uživit převážně příjmem z reklam, se situace mění a věříme, že kdo má zajímavou nabídku, nemusí se placeného obsahu bát. Proto jsme se rozhodli, že půjdeme touto cestou taky. A jak to vypadá po týdnu? Blížíme se k plánovanému cíli, nebo rozhodnutí litujeme? Jaké jsou naše první dojmy?

Asi nebudu přehánět, když napíšu, že výsledky předčily naše očekávání. Interní optimistický plán na první měsíc se podařilo překonat za prvních šest dnů. Je to naprosto úžasný výsledek, moc děkujeme za vaši přízeň, kterou nám tím vyjadřujete, a jsme rádi, že je pro vás naše práce smysluplná. Zároveň je to pro nás silný závazek vůči vám, předplatitelům.

Dovolte nám při příležitosti prvního týdne s placeným obsahem trochu poodkrýt pozadí celé akce a představit i plány do budoucna.

To, že INFO přejde na přímo placený obsah, jsme věděli už na podzim 2020. Od rozhodnutí k realizaci uběhla delší doba, než jsme původně plánovali, ale je to logické. Naši vývojáři museli napsat nejen samotný paywall, tedy mechanismus zamykání článků, ale i kompletní systém pro správu předplatitelů, e-shop a další části, bez nichž by zpoplatnění technicky nebylo možné. Museli jsme udělat řadu obchodních rozhodnutí a obhájit si je. 

Věděli jsme, že některé čtenáře naštveme, když něco, co bylo bezplatně, zpoplatníme. To je logické. Věděli jsme, že některá rozhodnutí budou nepopulární, ale nechtěli jsme jít polovičatou cestou nebo používat neseriózně působící metody „vysokých cen a častých slev“. Rozhodli jsme se být otevření a místo „akcí“ a „příležitostí“ položit na stůl jednoznačnou nabídku s férovou cenou.

Rozhodli jsme se nedávat žádné předplatné zdarma, žádné testovací období, místo toho raději necháváme otevřené větší části článků. Jako nouzovou variantu pro čtenáře, kteří chtějí jeden konkrétní text, jsme zavedli možnost koupit jednotlivé články - ovšem s jasným vzkazem, že jde o variantu okrajovou a pro pravidelné čtenáře se víc vyplatí předplatné.

Rozhodli jsme se předplatitelům nezobrazovat bannerovou reklamu. Nevidíme důvod k tomu, abychom čtenáři, který nám platí přímo, zobrazovali ještě reklamu.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jaké novinky chystáme?
  • Kde končí dopisy od čtenářů?
  • Kolik obědů s předplatiteli zvládne náš šéfredaktor?
sinfin.digital