Tíhnou mileniálové k duchovnu místo konzumu, nebo jen mají těžší start do života? Data z USA nabízí překvapivá zjištění

Štěpán Křeček

PORTFOLIO ŠTĚPÁNA KŘEČKA | Jací jsou z ekonomického hlediska mileniálové? Je pravda, že už místo „konzumu“ tíhnou spíše k prožitkům a duchovnu? Poradce premiéra Petra Fialy a hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček se dnes ve svém pravidelném seriálu na INFO.CZ zabývá tím, co mileniály od předchozích generací skutečně odlišuje, ale také několika zajímavými podobnostmi.

Existuje řada úvah o tom, jak je odlišná současná generace mileniálů oproti těm předchozím. Bezesporu používá jiné obchodní modely, jiné značky či komunikační kanály. Ve své podstatě se však od předchozích generací zas tolik neliší.

Pokud očistíme americká spotřební data o věk a disponibilní příjem, zjistíme, že jsou u různých generací až překvapivě podobná. Mileniálové mají nižší příjmy než předchozí generace, proto utrácejí méně. Důležité je však zjištění, že u mileniálů existuje potenciál ke zvýšení spotřeby. Stačilo by, aby měli vyšší příjmy nebo větší majetek. To se samozřejmě v budoucnu stane přirozeným přesunem bohatství v rámci rodin a rostoucími příjmy po získání prvních pracovních zkušeností.

Mezi generacemi je patrná mezera, která se projevuje v oblasti příjmů. Jedním z důvodů je fakt, že řada mileniálů vyrůstajících ve Spojených státech dosáhla dospělosti v období hospodářské krize. Nastupovali do práce v letech vyšší nezaměstnanosti a dalších nepříznivých faktorů na trhu práce. Jejich mzdy začínaly níže a rostly pomaleji, než bylo obvyklé před krizí. To výrazně ovlivnilo průměrnou mzdu mileniálů i jejich celkové bohatství a spotřební chování.

sinfin.digital