Limity pražského aktivismu a metropole jako samostatná republika. Co mohou volby v Praze ukázat o nové koalici?

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Rozdíly mezi Prahou a zbytkem republiky rostou dlouhodobě, ale hlavní město se čím dál více odděluje i politicky. Je poněkud paradoxní, že nikdo z čela současné magistrátní koalice není vážným kandidátem na místo ve sněmovně. Přesto se vyplatí dění v hlavním městě pečlivě sledovat. Ukazuje, že možné povolební soužití koalice SPOLU s Piráty a Starosty by sice bylo možné, ale nanejvýš obtížné a v podstatě bez jakýchkoliv ambicí.

Začnu drobným osobním příběhem, který ilustruje, co všechno je v Praze špatně. Kousek od mého domu vede ulice Patočkova, která byla vždy velmi vytížená. V posledních letech se na ní ale začaly objevovat kamiony, které směřují z jedné části nedokončeného pražského okruhu na část druhou. Silnice, v jejíž těsné blízkosti se nachází několik základních, mateřských či středních škol, se tak stala takřka dálnicí uprostřed Prahy. Radnice Prahy 6, v jejímž čele stojí Ondřej Kolář z TOP 09, který vládne mimo jiné s ODS, magistrát opakovaně upozorňoval, že takový stav není normální a jde o velmi nebezpečnou situaci.

Kolářovy prosby dlouho neměly žádný efekt a magistrát, pod nějž tato komunikace spadá, je okázale ignoroval. Teprve pár dnů zpátky k silnici umístil dvě sotva viditelné značky, že na Patočkovu kamiony nesmí. Nákladní auta tam samozřejmě jezdí vesele dál a magistrát ani policie opět nejeví jakýkoliv zájem. Zjevně už nejsme schopni vymoci ani odpovědnost za banální dopravní přestupek.

Zatímco nákladní dopravu magistrát okázale dlouhodobě ignoroval, nyní na tuto komunikaci umístil cyklopruh. Když pominu, že na čtyřproudou silnici by se na kole vypravil jen šílenec, jde o fantasticky paradoxní situaci. Magistrát totiž nechal jiný cyklopruh namalovat už před časem i z druhé strany, po protestech místních a řidičů ho ale smazal. Teď jej tedy umístil na úplně stejnou silnici, jen v protisměru.

Zastánci současné magistrátní koalice argumentují, že cyklisté prostě někde chtějí jezdit také, a kamiony je nezajímají, protože není dokončený okruh a nákladní vozy někde jezdit musí. Dokonalejší odhalení pohnutek nejrůznějších aktivistů, kteří v současnosti ovládají magistrát, naleznete těžko. Každopádně ukazují, že jde pouze o prosazování zájmů velmi malé skupiny lidí, jež se dostala k moci. Řeči o ekologii jsou jen kamufláž.

Pro další podobný příklad nemusíme chodit daleko - přesuneme se jen o pár stovek metrů. Nad strahovským tunelem se nachází novostavba centra pro řízení dopravy v Praze. Piráti s Prahou sobě ovšem s nástupem na magistrát (v roce 2018) zrušili výběrové řízení na technologické vybavení budovy. Od té doby novostavba chátrá, přičemž obyvatelům okolí dochází trpělivost. Na budově se objevil obří nápis „Kdy to dostavíte šašci?“

Autora nápisu by ovšem odpověď neuspokojila, protože magistrát momentálně neví, co v budově bude, a hledá její využití, což se do voleb nejspíš nestihne. Situace došla už tak daleko, že provozovatel přilehlého hotelu Pyramida došel za zástupci magistrátu a nabídl jim, že budovu dostaví za ně. Není ostatně divu, protože teď mu hyzdí okolí a kazí byznys.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Který projekt pražská koalice zdražila desetkrát?
  • Proč Piráty rozčiluje Praha sobě a proč Prahu sobě dráždí pražský primátor?
  • A jak vypadal tajný plán vstupu ODS do koalice?
sinfin.digital