Obchodníci slibují lidem klimaticky neutrální Vánoce. Na první pohled lákavá nabídka, která ale zavání podvodem

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Zasaď strom, zachráníš svět. S touto filozofií začíná mnoho velkých firem nabízet lidem možnost, aby strávili Vánoce s pocitem, že jejich vánoční oslavy a nákupy dárků nepřispěly ke klimatickým změnám. I když taková nabídka zavání podvodem a někdy i odporuje fyzikálním zákonům, stává se běžnou součástí obchodní nabídky. Otázkou proto zůstává, zda by i takové obchodníky „se záchranou klimatu“ neměly státní orgány postihovat za nekalou soutěž a klamání zákazníků.

I když se o Vánocích běžně hovoří jako o svátcích „klidu a míru“, moderní Vánoce jsou bezpochyby mnohem větším svátkem konzumu než připomínkou tradic, z nichž vychází křesťanství. A tomu odpovídá i ekologická stopa, kterou po sobě vánoční shon a nakupování dárků každý rok zanechávají. I lidé, kteří během roku šetří energiemi a kupují, pokud je to možné, jen potraviny lokálních výrobců, se během Vánoc „klimaticky utrhnou“ ze řetězu.

Svědčí o tom nejen enormní nárůst vánoční spotřeby energií, ale i prostý fakt, že Vánoce obecně rapidně zvýší objem obchodní výměny na celém světě. A tuto výměnu nelze zajistit jinak než za cenu zvýšení emisí skleníkových plynů.

Před Vánoci a během nich se na celé planetě, tedy tam, kde se tyto svátky slaví, rozsvítí vánoční výzdoba, pěstitelé vezmou do ruky pily, aby odřezali desítky milionů vánočních stromků, lidé se různými dopravními prostředky rozjedou či rozletí za příbuznými, především si ale kupují exotické potraviny a dárky, dovezené na místo určení někdy i přes celou zeměkouli. Předsevzetí mnoha lidí o tom, že se budou chovat kvůli záchraně klimatu maximálně ekologicky, zkrátka během Vánoc padnou za své.

Mnoho různých firem, včetně světově známých společností se rozhodlo lidi tohoto černého svědomí z vánočního „klimatického prohřešku“ alespoň částečně zbavit. Obchodníci a poskytovatelé různých služeb začali tvrdit, že když si trochu připlatíte, neublíží klimatu ani takový počin, jakým může být třeba nákup plastového autíčka v Šanghaji a jeho převoz přes půl zeměkoule do Česka.

sinfin.digital