Články odjinud

Palička: Fenomén Most! Umíme se ještě jenom tak zasmát?

Palička: Fenomén Most! Umíme se ještě jenom tak zasmát?

KOMENTÁŘ JANA PALIČKY | Seriál Most! ještě ani neskončil a už se o něm mluví jako o kultovním počinu. Těší se nejen divácké přízni, ale i nespočtu pokusů najít za komediálními kulisami skryté poselství. Neztrácí se ale v tom všem hloubání prvotní záměr tvůrců – pobavit?

Autorská dvojice Prušinovský–Kolečko si může gratulovat. Českým divákům už nabídla několik úspěšných seriálů, ale nikdy s takovým úspěchem. A už dlouho se nestalo, že by se o nějakém tuzemském filmu nebo televizní tvorbě tak moc mluvilo napříč společností. Seriál ještě ani neskončil, ale bez přehánění o něm už teď můžeme mluvit jako o fenoménu.

Topol Show

Debata nicméně nabrala poněkud neočekávané rozměry. I když se Češi rádi identifikují jako národ, kterému je politika víceméně lhostejná, očividně mají potřebu politiku hledat i v komediálním seriálu. Na jedné straně čteme, jak je Most! „sluníčkářskou propagandou“, která nám vnucuje, že je bílý heterosexuální muž středobodem zla a že musíme milovat všechny myslitelné rasové, sexuální a genderové menšiny, na straně druhé se v pojednáních z per levicových intelektuálů dozvídáme, že je to vlastně celé naopak a Most! nevhodně útočí právě na všechny tyto menšiny.

Dospěli jsme do bizarní fáze, kdy se pobouření absolventi „Vysoké školy života“ odmítají nechat seriálem moralizovat a pobouření absolventi gender studies a podobných humanitních oborů moralizují seriál jako takový. Díky Mostu! jsme se dozvěděli, že Rom se musí omlouvat za to, že mu nevadí slovo cikán, nebo třeba to, že po otci napůl romský homosexuální herec Jan Cina poškodil jak romskou, tak homosexuální a transsexuální komunitu tím, že si dovolil dabovat postavu transsexuálky Dáši, aniž by to dostatečně konzultoval s pověřenými LGBTQ+ aktivisty.

Celé to trochu připomíná hodinu literatury na druhém stupni základní školy, kde špatně placená kantorka nutí znuděné puberťáky analyzovat Máchův Máj – hledat v textu básně, co se autor snažil světu sdělit a co je metaforou čeho. I v Mostu! lidé hledají jakási skrytá poselství a podprahová sdělení, až si ze samého kritického hodnocení neuvědomují, že nejde o žádné sofistikované propagandistické dílo, ale jen a pouze o komediální seriál, jehož tvůrci měli v zásadě jediný záměr: Diváka pobavit a rozesmát.

Zabřednout u jakéhokoliv druhu humoru k nějaké nutnosti jeho výkladu a stanovování mantinelů, z čeho si vlastně ještě můžeme dělat legraci a z čeho ne, je cestou do politicky korektního pekla. Ano, seriál Most! si dělá srandu prakticky ze všeho a ze všech. Představuje nám maloměšťácké panoptikum postav stižených všemi myslitelnými neduhy a to vše je dějově poháněno stereotypy vyhnanými na maximum. A víte proč? Protože takhle to prostě v žánru zvaném komedie chodí. Podobné projekty nevznikají proto, aby vyřešily tíživou sociální situaci, ale proto, aby se lidé mohli pobavit nad karikaturami sebe samých. Jistě, mohli bychom natočit seriál z prostředí pražských levicových intelektuálů, kteří nad šálkem fair trade kávy nalézají sociálně spravedlivé odpovědi na ty nejpalčivější společenské otázky. Jen by to nebylo tak vtipné a nikdo by se na to nedíval.

Seriál Most!: „Drahá, je ti vidět žlab!“ Připomeňte si nejlepší hlášky>>>

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud