Piskáček: Tradiční média končí. Ale neplačme, muselo to tak být

Vladimír Piskáček

KOMENTÁŘ VLADIMÍRA PISKÁČKA | Tištěných novin se v dubnu ve Velké Británii prodalo nejméně v historii. Navíc poprvé v dějinách ani jeden z vydavatelů neprodal přes jeden milion kopií. Etalon světového bulváru – The Sun – začal své výtisky dokonce rozdávat na benzinových stanicích a jeho manažeři s překvapením zjistili, že je lidé nechtějí ani zadarmo. Během pár týdnů se prodej britských novin snížil o třetinu. V reakci na to se vydavatelé rozhodli, že se schovají za své stojící rotačky a přestanou zveřejňovat, kolik novin prodávají. S nadějí, že díky tomu nepřijdou o zbytek inzerentů, kteří jim ještě zbyli.

Tolik krátké shrnutí aktuálního dění na jedné z nejdůležitějších mediálních scén světa. Můžeme si položit otázku, zda nás problémy novin jako Daily Mail či The Telegraph mají vůbec zajímat – pro Čechy je to na první pohled marginální zpráva. Když se však nad ní zamyslíme hlouběji a v kontextu, zjistíme, co nám říká doopravdy. Svět médií, jak jsme ho znali, končí. Naráz a neodvratně. A dotkne se to nás všech.

Křivky prodejů novin a inzertních příjmů tradičních vydavatelů hledají dno v pravém dolním rohu grafu již více než dekádu. Současná situace kolem koronaviru však jejich konec rapidně uspíšila.

Důvody, kterými se tradičně vysvětluje, proč jsou média v ekonomické krizi, jsou notoricky známé, tak je jen shrňme. Velmi zjednodušeně jde o to, že firmy jako Google a Facebook bezostyšně kradou obsah, který samy nevyrábějí a na reklamě kolem něj vydělávají na úkor velkých vydavatelů. Ti vynakládají obrovské sumy na tvorbu obsahu, na druhé straně přicházejí o reklamu (která se přesouvá k oněm technologickým gigantům). Musí tedy šetřit, konstantně již řadu let propouštějí, tím snižují kvalitu svého obsahu a lidé za něj nechtějí platit. Spirála, ze které není úniku.

Tohle zdůvodnění použije většina evropských vydavatelů, Němci počínaje, Italy a Brity konče. Týká se to samozřejmě i českého trhu, kde navíc do konkurenčního boje vstupuje anomálie jménem Seznam, který zde má podobně silné postavení jako Google.

Já se domnívám, že hlavní příčina je jiná – technologické firmy pouze využily prostoru, který jim tradiční média sama dobrovolně dala.

Kristen: Po mediální revoluci nikdo neprahne, postačí kvalita, slušné řemeslo a autenticita

sinfin.digital