Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Prázdniny v Praze. Komentář Alexandry Udženija

Prázdniny v Praze. Komentář Alexandry Udženija

Začátek prázdnin je vždycky trochu trochu zvláštní doba. Rodiče z části ještě plni emocí z vysvědčení svých dětí a z části již nervozní z cesty na vytouženou dovolenou. Děti nedočkavé a natěšené na dobrodružství, které jim ty dva měsíce nabídnou, prarodiče dychtící po společeném čase s vnoučaty.

Na mě vždycky dýchne nostalgie vzpomínek. Jak jsem se na prázdniny jako školou povinné dítě těšila já a na tu zvláštní atmosféru vylidněné Prahy.

Prostě to neprojedete

Letní prázdniny jsou také často ve znamení oprav a údržby silnic. Co se na nás ale chystá letos v Praze je podle mě již za hranou zdravého rozumu. Kdybych měla jmenovat všechny ulice, které se stanou buď neprůjezdné, nebo kde nás čekají komplikace, vydalo by to na román. Do toho na mnoha místech nepojede MHD, či bude provoz linek značně omezen. Prostě v Praze se o prázdninách nehnete. Jasně, opravy se musí dělat pořád, ale nekoncepčnost uzavírek a oprav je neskutečná. Asi dárek pana Dolínka a paní primátorky Krnáčové na rozloučenou? Nebo prostě jen měli prázdniny celé čtyři roky? Nevím.

Prostě to nepostavíte

Každý taky ví, že Prahu extrémně trápí pomalá výstavba, hlavně bytových domů. Zájem je veliký, bytů málo, nové se téměř nestaví, hypotéky budou více omezeny a cena bytů tak raketově roste.

Politici napříč stranami se bijí v prsa, jak to už konečně zařídí a jak je potřeba výstavbu rozhýbat. Realita je u mnohých ovšem těmto slibům na hony vzdálená. Aktivisté a jim podobní totiž v realitě nežijí, ani nechtějí.

Adriana Krnáčová se v rámci rady města pokusila navrhnout alespoň malou novelizaci Pražských stavebních předpisů. Hlavní změnou bylo vypuštění požadavku na tzv. "oslunění bytu", který v podstatě znemožňoval blokovou výstavbu domů, tak jak ji známe ze čtvrtí jako jsou Vinohrady, či Vršovice. Proti ovšem zase byli ostatní koaliční strany - KDU-ČSL, STAN, Zelení i ČSSD. Návrh tak neprošel.

Je to podle mě už asi padesátá ukázka toho, jak to politici z výše zmíněných stran myslí vážně s rozvojem města. Jak to myslí vážně, když mají něco rozhodnout!

Za poslední roky pouze vše zkomplikovali, zaplavili byrokracií a zablokovali. Než Čech dostane stavební povolení, v Číně se postaví most. Rychleji než u nás si stavbu lidé vyřídí i v Čadu, nebo Kongu.

Tak pěkně děkujeme, vážená koalice, a už běžte někam do práce. Magistrát není vaše prázdninové sídlo!

Jedno rozhodnutí je více než jeden slib

Říká se, že nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř. To je dost děsivá představa a já se s ní nikdy nesmířím. Ve vedení města chceme od podzimu kompetentní lidi, kteří se nebojí rozhodnout a budou věci dotahovat do konce.

Milí přátelé, užijte si tedy naplno letní prázdniny, pokud možno v rodinném kruhu. Odvezte své děti z rozkopané Prahy někam za dobrodružstvím, ať potěší své prarodiče a vy načerpejte sílu pro vaše plány a sny.

Po prázdninách se potkáme ve volební kampani. Věřím, že společně dokážeme nastartovat fungující Prahu. Zaslouží si to. Zasloužíme si to všichni.

Tak pán Bůh s námi a zlé pryč

Autorka je místopředsedkyní ODS 

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1