Skutečná prezidentská kampaň teprve začíná. Sledujte trendy, ne momentální preference

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Prezidentská kampaň sice trvá už řadu měsíců, ale zároveň ještě pořád nezačala. Ještě pořád nedošlo na to hlavní: velké předvolební debaty a špinavé útoky, které zákonitě přijdou. Teprve to jsou faktory, které rozhodnou. Teď kandidáti voličům dokazují jen to, že zvládnou jakousi „předkampaň“, a vytvářejí si předpolí.

Důležité jsou tři maximy, ve kterých se dosavadní vývoj právě teď láme:

1. Kdo se dosud nedostal mezi favority, nemá šanci projít přes první kolo. 

2. Mezi „těžkými vahami“ nemá nikdo nic jisté. 

3. Je lepší sledovat trendy, ne momentální preference, které zrovna některá z agentur prezentovala.

Tyto tři postřehy ostatně platí u každých voleb. V horké fázi kampaně se rozhoduje o vítězi, před ní je to jen třídění těch, kteří vůbec můžou pomýšlet na výhru. A více nám řekne celkový pohyb než jeden statický obrázek. 

Speciálně pro přímou prezidentskou volbu pak platí, že je důležité, v jaké atmosféře se koná. Hlava státu prakticky postrádá exekutivní pravomoci, ale na tom nezáleží, pro lidi je to velká příležitost, jak demonstrovat svůj názor na společnost, na její problémy a nějakou (byť třeba mlhavou) představu o řešení. V zásadě se jednotlivé tábory utvářejí předem a až dodatečně hledají svého mluvčího.

sinfin.digital