Špinavá a vyhrocená kampaň? Z pohledu finalistů racionální krok. Babiš má slabší karty, musí získat „spící“ voliče

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Do druhého kola prezidentských voleb zbývá pár dní. Finalisté mají před sebou nějaká turné, debaty, ale čeká je rovněž silně vyhrocený finiš kampaně. Nikdo si asi nemyslel, že půjde o něco hezkého. Pojďme si v klidu rozebrat, co se děje a proč. Petr Pavel a Andrej Babiš se snaží vybudit u voličů emoce a vášně, sami však musí jednat přísně racionálně a zachovat chladnou hlavu.

Každý hraje s tím, co má v ruce. Petr Pavel zvítězí, pokud se mu podaří dostat k volbám nejen maximum svých voličů, ale i většinu těch, kteří v prvním kole volili zbylé „vládní“ kandidáty, tedy Danuši Nerudovou a Pavla Fischera. Expremiérovi naopak jeho vlastní hlasy nebudou stačit, ani když k nim přičte ty od Jaroslava Bašty, který stejně jako on reprezentuje opozici. Těchto pět jmenovaných volilo celkem 95,5 % těch, kteří přišli k urnám v prvním kole. Podle predikce STEM pro CNN Prima News se hlasy z prvního kola přerozdělí v poměru 55:45 pro Pavla.

Tato předpověď počítá i s novými voliči, kteří půjdou až do druhého kola. Ti však v podstatě nepohnuli s výpočtem, který je založen především na sympatiích těch, kteří už hlasovali. Co by mohlo tuto matematiku změnit? Jedině to, že Babiš přitáhne k urnám více lidí, než se čeká a zároveň se mu podaří odradit co nejvíce těch, kteří si místo Pavla vybrali druhé dva kandidáty označené premiérem Petrem Fialou. A že sám generál nebude při jejich oslovování tak úspěšný, jak se čeká.

Takto jsou nastaveny výchozí pozice a z toho také plyne, co musejí oba kandidáti dělat a čeho jsme také už nyní svědky. Daleko více a těžší práce má před sebou předseda ANO. Kdyby vše šlo dle předpokladů, bude mu k vítězství (dle zmíněné předpovědi) scházet 570 tisíc hlasů. Ohromné číslo, jež poskytuje možná lepší představu než procentní poměr. Pro srovnání, poměrem 45:55 prohrál v roce 2013 Karel Schwarzenberg, ale tehdy šlo „jen“ o rozdíl 470 tisíc hlasů. Za tím samozřejmě stojí vyšší volební účast.

sinfin.digital