Klíčem k vítězství Petra Pavla ve 2. kole je udržení voličské mobilizace, ukazují data. U Babiše je zjevná inspirace Maďarskem a lovení hlasů v „opomenutých“ vrstvách

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Česká televize dnes zveřejnila první předvolební průzkum společností Data Collect a Kantar pro 2. kolo prezidentských voleb. Petr Pavel v něm vede celkem přesvědčivě. Zhruba 53 procent dotázaných jej chce volit, 38 procent chce volit Andreje Babiše a 9 procent je nerozhodnutých. Hotovo zdaleka není, jak by se mohlo na první pohled zdát. Před Andrejem Babišem nicméně leží poměrně těžký úkol. I kdyby získal všechny nerozhodnuté, stále mu to nebude stačit.

Vzhledem k době sběru dat je zřejmé, že pocházejí už z doby, kdy Babiš vytáhl hlavní trumf své volební kampaně. Téma války je vysloveně mobilizační, působí na nejnižší lidské pudy, jak ostatně připouští v rozhovoru s Deníkem N i Babišova šéfka volební kampaně Tünde Bartha. Šéf hnutí ANO tak nyní zhruba ví, na kolik voličů si může reálně „sáhnout“ a teď mu nezbývá než se pokusit o nemožné, oslovit skupiny, které k volbám nechodí.

Po 1. kole se objevovaly spekulace, že klíčem k vítězství je demobilizace Pavlových voličů. Plná náměstí v Ústí, Ostravě a Brně ukazují, že se děje pravý opak, ale i tak to neznamená, že je hotovo. Každý Babišův krok přitom má logické vysvětlení a nahlížet na něj jako na nějaké hnutí mysli by bylo chybou. Jakkoliv podivně může vyznít Babišova návštěva u pražského jezulátka, má přísnou logiku. Bývalý premiér je podle svých předchozích vyjádření nevěřící, kde se v něm tedy víra najednou vzala, když říká, že chodí do kostela pravidelně?

Nápovědu dávají peníze, které Babišův tým utratil za propagaci příspěvků s jezulátkem na facebooku. Ty jednoznačně míří na nejzbožnější část Česka, ale třeba na jižní Moravě nebudou mít velký efekt, protože tamní voliči jsou víceméně rozhodnutí. Marketingoví experti se snaží efektu dosáhnout úplně jinde a napovídá tomu i tento článek o setkání Babiše s šestnáctkrát trestaným Ferdinandem Baníkem, který ve svých videích naléhá na romskou komunitu, aby volila kandidáta hnutí ANO. Jakkoliv to může působit divoce, je to chladný kalkul. Romů v Česku žije zhruba půl milionu, ale volí jen zhruba 80 tisíc.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Proč Babiš poskytl rozhovor stalinistovi Josefu Skálovi?
  • Jak blízko má Babišova kampaň k Viktoru Orbánovi?
  • Proč data ukazují neobvykle vysokou účast?
sinfin.digital