Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Výchova podnikání v Čechách. Komentář Alexandry Udženija

Výchova podnikání v Čechách. Komentář Alexandry Udženija

Drobný podnikatel je v naší zemi tak trochu ohrožený druh. Člověk, který po nikom nic nechce, vlastní pílí a zarputilostí se snaží vydělat si na živobytí, často mnoho let bez dovolené, nemocenské, bez sick days či náhradního volna, investuje všechny své úspory do vysněného projektu. Dává lidem práci a udržuje život v místních komunitách. Čepuje vám pivo, prodává rohlíky, kácí stromy, opravuje zdi, čistí komíny, prodává na internetu apod. Poslední, který si stěžuje a první, na kterého dopadnou státní regulace. Přitom život bez nich by v naší zemi nestál ani za zlámanou grešli. Zkrátka a dobře, drobní podnikatelé jsou nejen páteří ekonomiky, ale i páteří společnosti. Svobodní lidé, za něž rozhoduje pouze jejich um a pracovitost. 

Politické zastání tato skupina našich spoluobčanů poslední dobou moc neměla. U moci byli socialisté, kteří drobné podnikatele považují za parazity a pan Babiš, pro něhož jsou malé a střední podniky podle jeho vlastních slov “klišé a kecy”. A tak na drobné podnikatele dopadá jedna rána za druhou. Rozjet třeba malou cukrárnu, to je hotové peklo. Přibližně dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol během běžného provozu, na to se musí připravit každý, kdo by si vysněný rodinný podnik rád otevřel.

Vysoká škola byrokratická

Řekněme, že si budete chtít ve svém domku založit malou provozovnu. Čeká vás skutečně pekelné kolečko. Je to skoro na separátní studium, než začnete podnikat. Nejdříve musíte na místní stavební úřad pro stavební povolení ke změně užívání. V rámci povolovacího procesu budete potřebovat projektovou dokumentaci, stanovisko hygienické stanice odboru výživy (chod provozu výroby a prodeje), stanovisko hygienické stanice odboru práce (zázemí pro zaměstnance), stanovisko hasičského záchranného sboru k projektu, stanovisko místního odboru životního prostředí, souhlas Národního institutu pro integraci osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Kromě nezbytného zdravotního průkazu budete muset ještě vypracovat dokumenty HACCP (analýza nebezpečí a kritických kontrolních bodů pro výrobu a prodej potravin. produktů), vyběhat si živnostenské oprávnění na živnostenském úřadě, přihlásit se k dani z příjmu (případně k DPH a silniční dani), registrovat EET pokladnu, a další. Kdybych měla vyjmenovat všechny instituce, které vás během běžného provozu poctí svou kontrolou, byli bychom tu ještě zítra. Navíc každá kontrola znamená přerušený provoz klidně na pár hodin.

Až by člověk řekl, že údělem podnikatele v naší zemi není prodávat své výrobky spokojeným zákazníkům, ale vytváření náplně práce pro armádu úředníků, které si navíc platí ze svých daní. Navíc byrokracie spojené s podnikání neubývá, spíše naopak. Jak minulá tak současná vláda to s bojem proti drobným podnikatelům myslí očividně vážně. Myslím, že je nejvyšší čas zatáhnout za záchrannou brzdu. Pokud totiž přijdeme o své drobné podnikatele a místní živnostníky, přijdeme o vlastní páteř.

Tak pán Bůh s námi a zlé pryč. 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1