Vzdělávání, nebo klonovaní? Místo rozvoje talentu drtíme děti do lepších známek

Petr Chára

ČESKÉ ŠKOLSTVÍ OČIMA PETRA CHÁRY | Naše společnost sice není tak vyspělá, aby byla schopna klonovat lidi, ale nesnažíme se toho, i třeba nevědomky, docílit skrze výuku již od nepaměti? Podporujeme u dětí stejné znalosti a učíme je stejným věcem bez toho, abychom se snažili hledat jejich výjimečnost a podporovali jejich talent. S tímto stylem vnímání vzdělání je pro žáky těžké najít své budoucí uplatnění a vizi toho, čemu by se rádi věnovali, pokud neví, na co mají vlohy. Navíc tento talent nebyli schopni rozvíjet za účelem „dosáhnutí“ známek v těch předmětech, kde jim to tak dobře nešlo.

K čemu vlastně slouží vzdělání a co bychom si měli ze školy odnést? Milionová otázka definující celý smysl a podstatu českého školství. Cílem je připravit žáka na život tak, aby se mohl stát plnohodnotným členem společnosti a mohl tak přispět k rozvoji systému. Měli bychom však stát také o to, aby součástí naší společnosti byli odborníci na svém místě. Každé povolání vyžaduje jinou odbornost. Zedník nemusí znát do hloubky funkci lidského těla, to požadujeme po lékaři. Ten by nám však pravděpodobně nezvládl položit dlažbu v koupelně. S potřebnou odborností souvisí i typ a doba studia, kterou musí člověk pro své zaměstnání absolvovat.


Česko si povídá. Zapojte se do diskuze s těmi, kdo svět vidí jinak než vy, a vystupte ze své názorové bubliny. 

Stačí odpovědět na pár otázek. Informace o projektu zde.

Pro splnění povinné školní docházky je v Česku potřeba docházet do školy po dobu devíti let, po nichž může člověk svou etapu vzdělávání se ukončit. Pro získání základního vzdělání je však potřeba úspěšně absolvovat všech devět tříd. Pokud chceme pokračovat, musíme se dostat na střední školu, odchodit čtyři roky pro maturitu, tři roky pro výuční list a projít potřebné zkoušky. Po maturitních oborech se nám nabízí další možnost pro vzdělávání – vysoká škola, kde je opět potřeba zvládnout požadavky pro přijetí a poté daný počet let pro vybraný titul, popřípadě i postgraduál. Tuto cestu asi všichni znáte, ale co je vlastně jejím cílem? Každý rok strávený studiem a plněním životních milníků by nám měl něco dát, a to znalosti, zkušenosti, vědomosti nebo zručnosti, které využijeme ve svém životě a kariéře.

sinfin.digital