Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zemanova cesta ideologie zbavená. Číny se nemusíme štítit, je to jenom obchod

Zemanova cesta ideologie zbavená. Číny se nemusíme štítit, je to jenom obchod

Prezidenta Miloše Zemana můžete nenávidět, můžete mu vyčítat jeho přístup k řešení současné vládní krize a můžete jej kritizovat za jeho přístup k Číně, kam nyní odlétá. Ale zkuste se někdy oprostit od vašich politických preferencí. Zůstane tu jen ekonomická realita. A ta je taková, že loni čínské investice v Česku skutečně poklesly (o zhruba 200 milionů korun). Zemanova očekávání o boomu čínských investic tak zaostávají za očekáváním.

Můžete z toho mít klidně škodolibou radost, ale pak je tu druhá strana mince. A to jsou české investice v Číně. Na úspěchu podnikání v Číně dnes stojí úspěch pěkné řádky firem. Mimo jiné i mladoboleslavské Škody Auto, jejíž šéf Bernhard Maier je členem Zemanovy delegace. A je to dobře. Pravděpodobně bude i u oficiálního setkání Zemana s čínským prezidentem a to je dobrá zpráva. S úspěchem škodovky do značné míry stojí i padá česká ekonomika. A v Číně, kde jsou vazby na nejvyšších místech důležité, nepochybně podobná schůzka pomůže.

Nezapomeňte, že škodovka vyrábí své vozy v Číně ve společných závodech Volkswagenu a čínského státu. Němci do Číny posílají jednu delegaci za druhou. Pokud to dělá náš životně důležitý partner, není důvod, aby se něčeho podobného Češi štítili.

Homecredit Petra Kellnera je podobný příběh jako škodovka. V současnosti zaměstnává více než 100.000 zaměstnanců po celém světě a je největším poskytovatelem úvěrů na světě. Nepůsobí jen v Číně, byť je to její nejdůležitější trh. Homecredit v podstatě řídí 300 lidí v Brně, není to tedy něco vzdáleného, co vyrostlo daleko za hranicemi a osobnost vlastníka je jediným pojítkem s Českem. Je to bezpochyby česká firma a v Číně je Homecredit běžnou součástí života. Když si Číňan kupuje produkt společnosti Apple, dost pravděpodobně si na něj půjčuje u Homecreditu. Opět buďme rádi, že Kellner je členem prezidentské delegace.

Když do Číny přijel bývalý prezident Václav Klaus, vítaly ho stovky billboardů. Loni jsem mimochodem seděl v pekingské hospodě a vedl debatu s Číňanem, který vzpomínal na poslední Zemanovu návštěvu jako na období, kdy stát omezil produkci v okolních továrnách, a obyvatelé si mohli užít čerstvého vzduchu. Za týden jsem nenarazil na jediného Číňana, který by měl k Česku negativní vztah. Namítnete, že jde o hru, za níž vidí byznys. Ano, je to klidně možné. Ale proč bychom tuto byznysovou hru nemohli hrát také, když jí hrají i naši nejbližší spojenci?

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1