Už neplatí, že Češi jsou paštikáři, říká generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman

Pavel Vondráček

„Naše pověst u zahraničních hoteliérů je skvělá a pozitivní. Ironické je, že Češi si to sami o sobě často nemyslí. Měli bychom být na sebe více hrdí,“ dodává Stanislav Zeman, který se v cestovním ruchu pohybuje téměř třicet let.

Banální otázka zní „Co znamená zkratka ČEDOK?“

A málokdo na ni zná odpověď. Ta zní „ČEskoslovenská DOpravní Kancelář.“

Do studia jsme si pozvali Stanislava Zemana, generálního ředitele Čedoku, jedné z nejstarších cestovních kanceláří na světě, a začali jsme se bavit o vzniku organizované turistiky (mimochodem první známá cestovka vznikla v Anglii již kolem roku 1740), o prvopočátcích cestovních kanceláří po skončení první světové války, o založení Čedoku v roce 1920, o proměně cestování za uplynulých sto let a také o vydání knihy Historie psaná Čedokem, která vyšla minulý měsíc.

Stanislav Zeman v podcastu nemluví pouze o své mateřské firmě, ale o fenoménu cestování obecně, o vzestupech a pádech cestovních kanceláří, o divokých devadesátých letech, o konsolidaci trhu, o vstupu zahraničních investorů a o budoucnosti cestování.

V podcastu se dozvíte: jaké jsou výhody a nevýhody cestovek ve srovnání s individuální turistikou, proč získávají cestovky lepší ceny v hotelech a letadlech, jak se proměnila pověst Čechů za třicet let, čím se liší polský, slovenský nebo třeba anglický turista, zda je pravda, že Němci automaticky dostávají lepší pokoje atd. „Není to pravda, nedostávají, jen si mnohem častěji připlácejí za ty lepší,“ říká Stanislav Zeman.

Stane se virtuální realita novým trendem v cestování? „Je to otázka, která se skutečně řeší, ale nemyslím si, že umělá inteligence v blízké době přetlačí přirozenou lidskou touhu vidět věci na vlastní oči, cítit vlastním nosem a ochutnat vlastním jazykem,“ odpovídá Stanislav Zeman a vyjadřuje se k další podstatným i nepodstatným otázkám.

Například: Jak se objevují a otevírají nové destinace třeba v Asii a Africe, proč Chorvatsko už tolik netáhne, čím se liší priority žen a mužů při nákupu dovolené, proč internet stále nedokáže vytlačit kamenné prodejny, proč v Thajsku jsou na posteli rozsypané květy, jak odměnit pokojskou nebo řidiče autobusu, kde se vzala děsivá móda množství polštářů v pokoji, proč se ve střední a severní Evropě stele postel zcela jinak než na jihu Evropy, jaké věci se nejvíce kradou v hotelových pokojích.

To vše zjistíte po poslechu tohoto dílu podcastu Maxim Pavla Vondráčka.

sinfin.digital