Bourání Libeňského mostu: Praha potřebuje náhradu, kolabovala by doprava, tvrdí odborníci | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Bourání Libeňského mostu: Praha potřebuje náhradu, kolabovala by doprava, tvrdí odborníci

Bourání Libeňského mostu: Praha potřebuje náhradu, kolabovala by doprava, tvrdí odborníci

Praha musí při případném bourání Libeňského mostu a stavbě nového vybudovat provizorní most přes Vltavu. Magistrát zatím neví, jak oba břehy pro MHD a auta při bourání spojit a nyní zkoumá možnost stavby provizorního mostu proti proudu od toho současného. Zbourání v úterý podpořili pražští radní, kteří je zdůvodnili časovou a finanční úsporou. Proti se postavili někteří politici a občané.

„Jestliže nebude zajištěna výstavba provizorního mostu, může vzniknout, a jistě vznikne, velmi složitá dopravní situace. O variantě bez zajištění provizória je lepší vůbec neuvažovat. Bude-li postaveno provizórium, je to alespoň částečná náplast. Nicméně stále jen náplast,“ uvedl Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu. Stejný názor má i dopravní odborník z ČVUT Petr Moos. „Situace by byla bez provizoria horší, to by ji určitě o 50 procent zlepšilo. Doporučil bych městu, aby o něm uvažovalo,“ řekl.

Podle Roberta Špalka z České komory autorizovaných inženýrů a techniků by mohl být na Vltavě například vojenský most. „Zbourat bez náhrady určitě ne, kolabovala by doprava. Bude se to muset udělat formou provizorního mostu, například vojenského. Vyhovělo by to určitě autobusům, ale v případě tramvají si nejsem jistý. Postavení takového mostu je otázka několika měsíců,“ uvedl.

Chybějící propojení by mělo dopad nejen na Prahu 7 a 8, ale širší část města. Problémy lze čekat třeba v Karlíně i ve Vysočanech. „Možná se bude zdát, a to je vždy v případě zásadní změny v dopravě, že to postihne jen daný úsek, čtvrť. Jenže opak je pravdou, takže i v tomto případě by byl dopad skutečně velký a mnohem zásadnější, než si v danou chvíli připouštíme,“ uvedl Sirota. Podle Moose navíc situaci komplikuje chybějící silniční okruh.

Podle místostarosty Prahy 7 pro dopravu Ondřeje Mirovského (SZ/Trojkoalice) bude omezení znamenat delší cesty lidí do práce, zkomplikuje práci záchranářům a částečně odřízne dolní Holešovice od města. „Za Prahu 7 požadujeme provizorní most jako zásadní věc, která se musí řešit bez ohledu na další kroky,“ řekl Mirovský.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v úterý řekl, že problém se stavbou provizorního mostu ve směru po proudu tkví v šířce Vltavy a téměř kilometrové délce soumostí. Město by navíc zasahovalo do soukromých pozemků. Technická správa komunikací proto nyní zjišťuje, zda by byla možnost vystavět jej proti proudu od mostu.

Proti radou schválenému postupu se postavila například radnice Prahy 7 a nehlasovali pro ni na jednání rady zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). V úterý vpodvečer se pak na mostě konal happening proti bourání. V minulosti vznikla i petice na záchranu mostu.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.