Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tři, možná osm let. O návratu dopravy na Libeňský most rozhodne, zda bude prohlášený za památku

Tři, možná osm let. O návratu dopravy na Libeňský most rozhodne, zda bude prohlášený za památku

V případě, že ministerstvo kultury prohlásí pražský Libeňský most památkou, obnoven a znovu zprovozněn bude nejdříve za osm let. Pokud památkou nebude, mohla by se na něj doprava vrátit za necelé tři roky. Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Most byl v pátek kvůli havarijnímu stavu uzavřen pro MHD a osobní automobily. Praha nyní řeší náhradní autobusovou dopravu. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.

Jakmile by se stal památkou, bude muset město zahájit všechny práce od začátku. To znamená, že by muselo zadat projektantům vytvořit návrh projektu opravy mostu, potom by začalo územní řízení a získání územního rozhodnutí. Následovalo byl proces získání stavebního povolení. "Ministerstvo by v tomto případě chránilo spíše repliku mostu, než ten most, alespoň podle rozsahu toho, co se musí opravit," řekl Dolínek.

Pokud by jej ministerstvo památkou neprohlásí, bude chtít Dolínek revokovat usnesení zastupitelů z roku 2016, kteří rozhodli, že se nebude bourat, ale opravovat. Následně by město ještě letos navázalo na v minulosti vypsanou a následně přerušenou soutěž na stavbu mostu. Do konce roku by pak Praha mohla podle Dolínka vybrat zhotovitele a předat mu staveniště. Most by byl hotov a doprava by se na něj mohla v tomto případě na přelomu let 2020 a 2021.

Praha nyní zvažuje, že by zavedla dvě náhradní autobusové linky, po jedné vždy v Libni a Holešovicích. Ty by zajížděly na most tak daleko, jak by to jen bylo možné. Lidé by tak nemuseli chodit celou trasu z Palmovky až do Dělnické. Kdy by mohla být zavedena, Dolínek neřekl. Město nyní čeká na zprávu od Kloknerova ústavu s doporučeními, jak nyní postupovat. Podepření konstrukce by od data zahájení trvalo tři týdny.

Jak se rychle a stylově dostat přes Libeňský most? Návod zde>>>

Harmonogram příprav rekonstrukce odsouhlasila podle dokumentů Technické správy komunikací (TSK) městská rada v roce 2004. V roce 2009 byla vydána série stavebních povolení k rekonstrukci Libeňského soumostí. Na další čtyři roky se ale práce zastavily. Vedení města v roce 2014 schválilo zadání veřejné zakázky na rekonstrukci. Při ní měl být most nahrazen novým, širším. To zastavilo zmíněné rozhodnutí z roku 2016.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744