"Tunel větší než Blanka." Jaké kontroverze provází společný podnik DPP s Pentou kvůli metru D? | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

"Tunel větší než Blanka." Jaké kontroverze provází společný podnik DPP s Pentou kvůli metru D?

"Tunel větší než Blanka." Jaké kontroverze provází společný podnik DPP s Pentou kvůli metru D?

Pražští radní ve středu odložili jednání o založení společného podniku firmy Penta a DPP, jehož účelem má být výkup pozemků a povrchová výstavba v okolí  nové linky pražského metra D. Podoba společného podniku je nyní pod palbou kritiky opozice, Trojkoalice i protikorupčních organizací, které hovoří. „Vadí nám především nedostatek veřejné kontroly,“ říká v reakci pro INFO.CZ Martin Kameník z hnutí Oživení.

Jednou z nejhlasitějších námitek kritiků proti současné podobě společného podniku je fakt, že Praha by v něm měla jen minoritní podíl. Podle aktuálních plánů by investiční společnost Penta v podniku prostřednictvím dceřiné firmy NOPOCZ01 držela 51procentní podíl, Dopravní podnik (DPP) pak zbylých 49 procent.

Pokud by radní projednávaný dokument ve středu schválili, udělili by tím představenstvu DPP souhlas, aby se rozhodlo, zda podnik založí. Vedení podniku by mělo mít plně v kompetenci všechny záležitosti, třeba výši kapitálu nebo vstup a podíl jiného subjektu.

Jenže protikorupčním organizacím vadí nedostatek veřejné kontroly. „V současné podobě má veřejnost nad společným podnikem nulový dohled. Nám jde o to, aby existovala veřejná kontrola nad majetkem a hodnotami, které Praha do společného podniku přinese,“ říká pro INFO.CZ Kameník.

1080p 720p 360p
Marek Dospiva: Jak pokračuje příprava stavby trasy metro D

Podle Davida Ondráčky z Transparency International není ani jasné, jak se bude dělit zisk, co město spoluprací s Pentou získá, proč má mít město ve společném podniku menší podíl, nebo proč společný podnik vůbec vzniká. Radní sice argumentují, že DPP nyní nemůže vykupovat potřebné pozemky za vyšší, než odhadní cenu, i když vlastníci přitom často požadují výrazně vyšší částky. To celý proces zbytečně brzdí a založení společného podniku to může změnit. Podle Ondráčky jde však o lichý argument. „U některých budoucích stanic zbývá vykoupit již jen několik pozemků.“

Právnička a politička Hana Marvanová dokonce označila plán za potenciální novou Opencard. Není podle ní například jasné, proč město nemělo mít nijak garantovaný podíl ze zisku vzniklého rozvojem okolí stanic. Piráti dříve uvedli, že založením společného podniku podle současného plánu by mohl vzniknout větší tunel, než je Blanka.

Založení společného podniku ale provázejí i další otazníky. Server Neovlivní ve středu přinesl zprávu, že do přípravy podniku se zapojil i prominentní právník Květoslav Hlína, který je napojený na politické špičky hnutí ANO. Dříve pracoval pro několik firem z holdingové společnosti Agrofert, který kdysi patřil šéfovi hnutí Andreji Babišovi. Velmi blízko má údajně i k muži číslo 2. Jaroslavu Faltýnkovi. 

Podle novinářky Sabiny Slonkové má právník Hlína „úzké vazby“ ale i na ředitele Dopravního podniku Martina Gillara, kterého do vedení firmy prosadilo právě hnutí ANO. Sám Gillar kdysi v Hlínově advokátní firmě pracoval a Hlína je nyní podle „insiderů" faktickým šéfem DPP. 

Stavba trasy nové linky metra D v úseku z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy. Nejvíc peněz spolkne výstavba tunelů a vestibulů, a to 21 miliard. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Následovat má úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede odtud, zatím není rozhodnuto.

 

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.