Superhrdinové páchají válečné zločiny, věnujeme tomu náš první podcast, plánují KroupaHelán

Jan Januš

21. 09. 2020 • 06:00
Advokátní kancelář KroupaHelán bratranců Pavla Kroupy a Jiřího Helána patří k nejinspirativnějším firmám na českém právním trhu. Neberou se příliš vážně, rychle přecházejí na tykání, byznysově se ale dívají vysloveně do budoucnosti, na cirkulární ekonomiku i udržitelnost. A tohle odráží rovněž jejich marketing a práce se značkou. Jak říkají v rozhovoru pro INFO.CZ, brzy chtějí spustit podcasty a určitě nepůjde o suchou právničinu, první totiž bude na téma Válečné zločiny superhrdinů proti lidskosti.

Jak na vás, s určitým odstupem, dopadla jarní etapa koronakrize?

Helán: Nejdříve nás to vystrašilo, ale podařilo se nám v situaci rychle zorientovat, celá kancelář přešla na homeoffice a jako jeden tým obrovským způsobem zabrala. Prakticky ze dne na den jsme postavili vlastní nahrávací studio, začali natáčet webináře a připravovat vlastní právní shrnutí, které jsme publikovali na sociálních sítích a rozesílali našim klientům newsletterem. Změnil se status quo, vir tady je a bude tady i na podzim, lockdowny se mohou opakovat. Od začátku jsme se tak na tu situaci dívali tak, že to tak zůstane. V tom, jak se změní svět a jak se změní advokacie, jsme se snažili a snažíme hledat příležitosti. 

Kroupa: Prostřednictvím webinářů jsme chtěli našim klientům pomoci. Zároveň pro nás bylo důležité být více vidět a zajistit si přísun nových klientů. Zkoušeli jsme placené i neplacené verze, na ty placené ale přišlo méně lidí, rozhodli jsme se tak, že webináře budeme dělat zdarma. Na začátku roku jsme si totiž řekli, že chceme být jako kancelář více vidět, a to pořád platí.  

Jste také hodně aktivní na sociálních sítích. Tam plánujete něco nového? 

Kroupa: Začalo to ještě před koronou, klíčový je pro nás LinkedIn. Prostřednictvím našich osobních profilů se snažíme být s lidmi ve spojení a být vidět. Přejít od teoretické části, kdy jsme si uvědomovali, že LinkedIn je příležitost, do fáze, kdy jsme opravdu začali psát příspěvky, bylo ale i pro nás poměrně složité. I pro nás je to vystoupení z komfortní zóny, které navíc vyžaduje disciplínu. 

Helán: Cestou je pro nás právě vytvářet kvalitní obsah, který by měl být ideálně zábavný i užitečný. Stále více bychom do toho chtěli zapojit také další členy týmu. Uvědomujeme si, že to není samospasitelné, mít lajky a spojení je sice pěkné, ale přetavit je v obchod je věc druhá. Nově chystáme podcasty. Sami jsme v několika z nich vystoupili a vyzkoušeli jsme si ten formát. Vedle sociálních sítí je to další prostor, kde můžeme ukázat, jak přemýšlíme o advokacii a o podnikání. Vymysleli jsme zatím dvě témata: Válečné zločiny superhrdinů proti lidskosti a Hoaxy sociálních sítí. Inspirací nám je Zuzka Fuksová z Buchet, se kterou se nad podcasty potkáváme nebo třeba facebooková skupina Nejsem právník, ale. Formát zatím ladíme, uvidíme, jestli se v tom budeme cítit přirozeně. Zvažujeme také rozhovory. Vždy to ale bude o právu a musí to lidi bavit. Nechceme se brát moc vážně. 

Na tom je v mnoha ohledech založená vaše práce se značkou a váš marketing, že se neberete příliš vážně. Je to spojené s tím, na koho cílíte? Když pracujete třeba pro herní průmysl? 

Helán: Je pravdou, že herní průmysl se stejně jako práce pro startupy velmi dobře komunikuje, a to nám pomáhá získat klienty i v jiných oblastech, zejména ve vývoji softwaru nebo v oblasti ochrany duševního vlastnictví, na které se dlouhodobě specializujeme. Naše komunikace vychází z nás a z toho, jací jsme. Na základě několika workshopů jsme si popsali firemní kulturu a z té vybrali několik věcí, které jsem se rozhodli v komunikaci upřednostnit. Jednu z nich jsme pojmenovali „kajakovost“, protože v jedné naší zasedačce je na stropě zavěšený právě kajak. Je to myšlení out of the box, které nás nutí hledat nové cesty a dělat věci jinak. Nepamatuji si, kdy bychom klientovi řekli, že něco nejde. Klíčovou hodnotou naší firmy je dále otevřenost. Otevřeně si říkáme věci mezi sebou, říkáme je tak i klientům, i když to může být někdy nepříjemné. Nyní například zavádíme takzvanou Třistašedesátku. 

To je co? 

Kroupa: 360stupňová zpětná vazba. Zpětnou vazbu dostane každý od každého z týmu.  

Helán: Běžně se to dělá dotazníkově, v rámci otevřenosti jsme se ale rozhodli, že si to řekneme přímo. Sejde se celý tým a každý si připraví odpověď na dvě otázky: co o na práci s mnou oceňuješ a co bych mohl zlepšit, aby se nám společně pracovalo lépe. Nevnímáme to jako kritiku, ale jako dar, který ostatním ukazuje slepá místa. V našem týmu teď máme 10 seniorních a 5 juniorních lidí, kteří chtějí růst a učit se novým věcem. A my to firemní kulturou zvědomujeme a podporujeme. 

Loni jste zvažovali, zda je ještě potřeba mít webové stránky. Jak se na to díváte teď? 

Kroupa: Zjistili jsme, že může nastat stav, kdy se s lidmi nemůžeme vídat. A web je jeden z kanálů, který v takové situaci funguje a kam lze také svádět lidi, kteří o nás někde slyšeli. Přehodnotili jsme to.  

Helán: Chystáme tak nový web. V případě naší advokátní kanceláře ale příliš nevěříme na výkonnostní marketing. Chceme jen potenciální klienty, kteří na náš narazí někde jinde, profesionální webovou prezentací utvrdit v tom, že existujeme a na jednom místě jim ukázat, proč, jak a co děláme. Oproti sociálním sítím, kde příspěvky mezí ze dne na den, lze na webu komunikovat dlouhodobější věci a má tak jistě své místo v marketingovém mixu.  

Prostřednictvím INFO.CZ jste v létě oznámili, že hledáte nového partnera. Jak by tedy měl výhledově vypadat váš ideální tým? A kde vidíte pro advokáty příležitost do budoucna? 

Kroupa: Jednou možností je organický růst tak, jak jsme to dělali do teď. Za poslední čtyři roky jsme obratem vyrostli meziročně vždy o 50 procent. V tomto tempu chceme pokračovat. Naši lidé ale zároveň mají rezervu v hodinách, které můžeme fakturovat, proto aby měli čas i na seberozvoj a podobné věci. Kapacitu tedy ještě máme. Druhou možností je tak i skokový růst, který bychom mohli s tím organickým ideálně spojit. Tedy domluvit se advokátem, který má své klienty a chtěl by se s námi spojit, protože by mu to tak celkově vyhovovalo. Koho by to zajímalo, ať se nám ozve a rádi se potkáme. 

Helán: Ohledně výhledu do budoucna jsme navázali spolupráci s Vojtěchem Vomáčkou, evropskou kapacitou na právo životního prostředí a členem rekodifikační komise pro nový stavební zákon. Postavili pod jeho vedením envirotým a postupně nacházíme nová témata, jako je například cirkulární zadávání veřejných zakázek. Téma udržitelnosti vnímáme jako stále aktuálnější a chceme ho tlačit i do soukromého sektoru. Bereme to i jako svou povinnost se do těchto věcí zapojit. Hodně sázíme také na elektronické právní jednání a jeho budoucnost. Lidé si zvykli potkávat se na internetu, volat si a také digitálně uzavírat kontrakty, třeba i po telefonu. V tom chceme určitě pokračovat. Roste ecommerce, mění se nájemní trh. Hlavní zdroj příjmů v advokacii máme v té dennodenní péči o naše klienty, což je většinou revize nebo příprava smluv. V poskytování zákaznického servisu má ale česká advokacie pořád velké rezervy. Uvědomujeme si, že dobře odvedená práce neznamená dobře odvedenou službu. 

Kroupa: Jsme také součástí iniciativy K lepšímu, chceme přitahovat firmy, které mají stejné hodnoty jako my a chtějí Českou republiku posouvat vpřed. Když se na to navíc podíváme čistě pragmaticky, Evropská unie již realizuje European Green Deal a ať už se nám to líbí, nebo nelíbí, bude to tady. Třeba pro výběr veřejných zakázek budou platit i zelená kritéria, stejně tak pro dotace. Chceme být u toho, vychází to navíc přirozeně z nás, zajímá nás, co se kolem nás děje a máme to tady rádi. I proto jsme tedy vytvořili envirotým, o kterém mluvil Jirka a domluvili se s Vojtou Vomáčkou, který je nejen náš kamarád, ale nyní i nový of counsel naší kanceláře. 

Ještě k hledání nového partnera, musí to být v Brně, nebo by to takto šlo třeba i s člověkem z Prahy? 

Helán: Nerozlišujeme mezi Brnem a Prahou, je nám to jedno, polovinu obratu stejně uděláme v Praze. Stabilně děláme jak pro velké nadnárodní firmy, tak i města Prahu a Brno, na druhou stranu, naším cílem není soupeřit s velkými pražskými kancelářemi. Chtěli bychom se spíše zaměřovat na malé a střední podniky, obratově zhruba mezi 50 miliony až jednou miliardou. Do lokálních firem chceme ještě více proniknout.  

Kroupa: Základnu a lidi máme v Brně, máme ho rádi, ale jak říká Jirka, je nám to jedno. Já jsem půlku týdne v Brně, půlku v Praze. A z Brna do Prahy je to celkem blízko, obráceně to jde hůř, to je jasné (smích). 

SDÍLET