ANALÝZA KATEŘINY MANDULOVÉ | On-line nakupování se díky novým pravidlům Evropské unie značně zjednodušuje. Končí totiž zeměpisná omezení prodeje, které mohou mít nejrůznější formu – od zamezení přístupu zákazníků na webové stránky prodejce, přes jejich přesměrování na jiné stránky, až po nedoručování zboží do určitých států nebo platební restrikce. Takováto praxe zahraničních e-shopů už nebude v rámci Evropské unie do budoucna možná.
Evropská komise a národní soutěžní úřady velmi aktivně sledují omezení prodejů v oblasti e-commerce. Vertikální restrikce v dodavatelsko-odběratelských vztazích jsou evergreenem soutěžního práva. Nyní lze pozorovat zvýšenou aktivitu Evropské komise a národních soutěžních úřadů v souvislosti s prodejem on-line. Soutěžní regulace je aktuálně doplněna novým evropským nařízením o zeměpisném blokování bez objektivního důvodu (tzv. geo-blocking), které začalo platit od prosince 2018. Obě formy regulace řeší omezení prodeje, která jsou neslučitelná s jednotným trhem Evropské unie.
Nový rámec pro elektronický obchod v EU má umožnit nákupy v rámci celé unie pro spotřebitele a sekundárně i pro podnikatele. Cílem balíčku opatření souvisejících s novým nařízením je zlepšení přístupu ke zboží a službám nabízeným on-line. Zeměpisná omezení prodeje mohou mít nejrůznější formu – od zamezení přístupu zákazníků na webové stránky prodejce, přes jejich přesměrování na jiné stránky, až po nedoručování zboží do určitých států nebo platební restrikce.