Digitální daň má v Česku dopadnout na 15 firem. Ročně má přinést pět miliard | info.cz

Články odjinud

Digitální daň má v Česku dopadnout na 15 firem. Ročně má přinést pět miliard

Připravovaná sedmiprocentní digitální daň by měla zasáhnout asi 15 nadnárodních firem působících v České republice. Uvedl to pro server iDnes.cz Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva financí. To disponuje interní analýzou, konkrétní firmy, na které by se daň měla vztahovat, se však zdráhá zveřejnit. 

Internetoví hegemoni Facebook a Google či platformy sdílených služeb jako jsou Uber a Airbnb. To jsou jen některé z firem, které by podle očekávání měly být zasaženy novou digitální daní. Ta by měla vstoupit v platnost v polovině příštího roku a ministerstvo si od ní slibuje roční příjem až pět miliard korun.

Podle analýzy ministerstva by se daň měla vztahovat na přibližně 15 firem. Pět z nich by měly být online platformy na zprostředkování prodeje služeb či zboží, tři se mají zabývat cílenou reklamou na internetu a zbývající jsou kombinací obou předchozích kategorií, uvádí iDnes.cz. „Dvacetiprocentní podíl na celkovém předpokládaném daňovém výnosu je tvořen z cílených reklamních kampaní a 80 procent plyne z poskytnutí služeb mnohostranného digitálního rozhraní,“ dodal Vintrlík.

Návrh zákona, ke kterému by se vláda měla dostat na podzim, zavádí digitální daň ve výši sedm procent na vybrané internetové služby poskytované v Česku. Dani budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 milionů eur ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu z digitálních služeb minimálně 50 milionů korun.

Podobná legislativa již platí například ve Francii, nově vzniká i v Rakousku či ve Velké Británii. Ty tak reagují na skutečnost, že přední technologické firmy v evropských zemích odvádějí minimální daně s ohledem na své tržby, k čemuž využívají vstřícný postoj Irska. Jednotlivé státy postupují individuálně kvůli neschopnosti dohodnout se na jednotném řešení v rámci Evropské unie. Do budoucna se nicméně počítá s tím, že by komplexnější přístup ke zdanění velkých digitálních firem mohl vzniknout na půdě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud