Je to riziko pro demokracii, varují před duopolem Facebooku s Googlem prestižní tiskové agentury | info.cz

Články odjinud

Je to riziko pro demokracii, varují před duopolem Facebooku s Googlem prestižní tiskové agentury

Právo na "bezplatné" zprávy je nebezpečný mýtus. Digitální mediální obsah totiž musejí vydavatelské domy těžce zaplatit, vydělává na něm ale někdo jiný - duopol Facebooku s Googlem. Na tento stav upozorňují ve svém společném prohlášení zástupci prestižních evropských tiskových agentur a varují: pokud evropským legislativním procesem neprojde reforma autorského zákona, bude to mít vliv jak na kvalitu, tak i na rozmanitost zpravodajství, na které jsou občané Evropské unie zvyklí. „Pokud by reforma neprošla, tak by to znamenalo zánik dalších médií a podemletí jednoho z pilířů každé demokracie,“ varují tiskové agentury v prohlášení pro francouzský deník Le Monde.

Situace je podle agentur kritická. Pokud se v Evropě nenajde nějaké řešení ve formě novely autorského zákona, může to mít pro čtenáře a diváky katastrofální důsledky. Sociální sítě jako Facebook a agregátory zpravodajství jako je Google totiž budou pokračovat v tom, co dělají doteď – budou přebírat mediální obsah evropských vydavatelských domů, jehož výroba něco stojí, „obrandují“ jej svojí reklamou a vyšlou zpět do internetových vod, aby na něm vydělaly peníze.

„Na jednom konci tohoto řetězu je vytváření zpravodajství, které vydavatelství stojí spoustu peněz. Na tom druhém konci jsou pak spotřebitelé, kteří jsou vysoce ceněni jako publikum, které generuje reklamní zisk. A mezi tím někteří hráči vyhrají, a někteří prohrají,“ tvrdí tiskové agentury ve svém prohlášení.

Zjistit, kdo je kdo, není obtížné. Zatímco i ta největší evropská vydavatelství v posledních letech bojují s masivním poklesem reklamních příjmů, Facebooku s Googlem rostou zisky ostošest. Hlavní motor jejich růstu? Šíření zpráv, které sami nevyprodukovali. 

I díky přebírání cizího zpravodajství Zuckerbergova sociální síť v loňském roce ztrojnásobila svůj zisk na 10 miliard dolarů, Google dokonce dokázal vydělat dvojnásobek. Jejich společný podíl na digitální reklamě se pohybuje mezi 60 a 70 procenty, záleží na regionu. „Facebook s Googlem nabízejí internetovým uživatelům práci, kterou za ně vykonali jiní, a to je důvod, proč jejich zisky rostou,“ jsou přesvědčeny ty nejprestižnější tiskové agentury včetně francouzské AFP, německé DPA či nizozemské ANP.

Nová direktiva Evropské komise, kterou má nyní na stole Evropský parlament, by tuto praxi měla změnit. Čelí však námitkám od některých europoslanců i od členských států. „Přijetí novely by pomohlo napravit současnou nerovnováhu, která poškozuje celé zpravodajské odvětví, a zároveň by zajistilo budoucnost pro důvěryhodný a diverzifikovaný mediální sektor bez toho, aby to museli zaplatit daňoví poplatníci,“ uvádějí agentury. Část novely, která je pro vydavatelské domy podstatná, totiž počítá s tím, že by duopol konečně platil vydavatelům za jejich obsah.

To je podle navrhovatelů jen férové. Facebook ani Google nemají žádné redakce, televizní štáby, zahraniční zpravodaje či zpravodajská pracoviště v konfliktních zónách. Přesto z přenášení tohoto obsahu bohatnou právě oni, a ne vydavatelství, které ona studia, válečné zpravodaje či investigativní novináře musí zaplatit, jak připomínají navrhovatelé.

„Reforma je rozhodně zapotřebí,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ jeden z nejvlivnější poslanců Evropského parlamentu Pavel Svoboda. „Pokud to trochu zjednoduším, tak evropská úprava autorského práva se zastavila někde u satelitního a kabelového vysílání kolem roku 2001 a podstatné koncepční změny ji teprve čekají,“ tvrdí europoslanec.

Neúspěch by byl jednou velkou prohrou. „Dopady by byly nevyhnutelné. Jednotlivá média by nadále zanikala, a lidé by buď neměli přístup ke kvalitnímu a rozmanitému zpravodajství, nebo by si museli za veřejnoprávní informace platit z daní.“ Je však férové, že by to bylo na úkor miliardových zisků Facbeooku a Googlu? ptají se zpravodajské agentury. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud