Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

RRTV si posvítí na Soukupa. Do jeho Arény pravidelně chodí komparzisté i extremisté

RRTV si posvítí na Soukupa. Do jeho Arény pravidelně chodí komparzisté i extremisté

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se bude příští týden zabývat pořadem Aréna Jaromíra Soukupa na TV Barrandov. Konkrétně by měla posoudit stížnosti na díl s tiskovým mluvčím Hradu Jiřím Ovčáčkem. Podnětů ale dostala více. Na nezvyklé praktiky upozornili v minulých dnech také návštěvníci dílu s prezidentským kandidátem Michalem Horáčkem.

 RRTV dostala stížnost na pořad Aréna Jaromíra Soukupa, ve kterém vystupoval tiskový mluvčí prezidenta Miloše Zemana Jiří Ovčáček. Na dalším jednání by příští týden měla posoudit, zda se TV Barrandov nedopustila porušení licenčních pravidel. Ta mimo jiné přikazují televizím poskytovat objektivní a vyvážené informace.

V hodinovém pořadu reagoval Ovčáček na dotazy moderátora Jaromíra Soukupa a odpovídal i lidem z publika. To však tvořili příznivci prezidenta Zemana vybavení transparenty na jeho podporu a plackami s logem kampaně Zeman znovu.

Už tehdy vzbudilo aranžmá pořadu nevole na sociálních sítích. A experti na mediální právo upozorňovali, že by se Rada měla pořadem zabývat. „Má se také dbát o to, aby v programu jako celku nebyly upřednostňovány některé politické strany nebo jejich názory. Zvláštní povinnost politické neutrality se pak týká zpravodajských pořadů a politické publicistiky, což by tento pořad asi splňoval,“ citoval iRozhlas.cz právníka Ondřeje Moravce.

Komparz proti Horáčkovi

Soukup a TV Barrandov se hájili tím, že stejný prostor poskytnou i ostatním kandidátům. Televize v úterý skutečně odvysílala díl s dalším uchazečem o Hrad Michalem Horáčkem. Publikum ale i v tomto případě většinově tvořili Zemanovi příznivci. Horáčkův „fanclub“ měl podstatně méně lidí.

Jeho podporovatelé navíc upozornili na nestandardní praktiky televize. Diváci ve studiu byli podle nich komparzisté s předem připravenými otázkami, na které se mají Horáčka ptát. Mnoho z nich navíc patřilo mezi Zemanovy příznivce.

„Podporovatelé prezidenta Zemana, ale i komparzisté, dostali otázky, vytisknuté na papíru formátu A4, které mají panu Horáčkovi pokládat.“
Robin Suchánek, účastník pořadu Aréna, podporovatel Michala Horáčka

„Na levé tribuně (vyhrazené podle štábu Horáčkovým příznivcům, pozn. redakce) bylo také přibližně devět podporovatelů pana Zemana a zbytek komparz. Z mého místa jsem také zpozoroval, že u protějšího oplocení stojí přibližně osm podporovatelů Miloše Zemana a na pravé tribuně komparz sestavený z mladých studentů. Podporovatelé prezidenta Zemana, ale i komparzisté, dostali otázky, vytisknuté na papíru formátu A4, které mají panu Horáčkovi pokládat,“ komentoval jeden z účastníků Robin Suchánek.

Prezidentské volby 2018 se blíží. Komplexní zpravodajství můžete sledovat zde>>>

 

Další divačka, která pomáhala Horáčkovi se sběrem podpisů pod kandidaturu, Eliška Kasinová si zase při porovnání s předchozími pořady všimla, že Soukup nechává dotazy opakované pokládat stejné osoby.

Extremisté a proruští aktivisté

Analytik think tanku Evropské hodnoty Roman Máca v této souvislosti na Facebooku doplnil, že v pořadu pravidelně vystupují jako řadoví občané také známé tváře extremistické scény spojené s hnutím Svoboda a přímá demokracie (SPD).

„V dílu s Michal Horáček tak nesměl chybět ani ‚agent Kremlu‘ Žarko Jovanovič. Ten se objevuje i minulý týden v Aréně Jaromíra Soukupa s Jiřím Ovčáčkem. Jako ‚řadový občan‘ prostor pro svůj dotaz samozřejmě dostal. Žarko Jovanovič pořádá a objíždí různé proruské a protizápadní demonstrace a své názory rovněž mění podle toho, co je zrovna v Kremlu populární,“ dává příklad Máca.

„Složení našeho publika je velmi různorodé - vždy v něm naleznete lidi, kteří přišli svého kandidáta či danou politickou stranu podpořit, ale zároveň i ty, již jsou připraveni argumentovat ve chvílích, kdy je na jevišti konkurent. A to platí ve všech případech vysílání, nejenom za účasti hosta z SPD,“ sdělila INFO.CZ tisková mluvčí TV Barrandov Marie Opálková.

Ta připouští, že mezi hosty jsou komparzisté. Jejich počet se mění s každým dílem. Před sněmovními volbami byl vzhledem k vyššímu zájmu příznivců politických stran a jejich zástupů jejich počet nižší. Opálková ale odmítla, že by štáb připravoval návštěvníkům seznamy otázek pro hosty.

„Pokud je měli, bylo to pouze z jejich vlastní iniciativy či z iniciativy jednotlivých zástupců dané skupiny podporovatelů,“ pravila.

Zpravodajství, které boří stereotypy

Je otázka, jak se k celé věci Rada postaví. Vedoucí Úřadu RRTV Petr Bartoš, se kterým INFO.CZ mluvilo, nechtěl případný výsledek jednání předjímat. Podle sociologa médií z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Jaromíra Volka ale bude složité televizi potrestat.

„Z dat výzkumu MML navíc vyplývá, že počet lidí, kteří považují barrandovské zpravodajství za nejlepší ze všech televizních stanic, vzrostl meziročně o 56 procent.“
Marie Opálková, tisková mluvčí TV Barrandov

„Cynicky řečeno, formát tohoto pořadu se do té vymyká kritériím, která klade zákon na standardní žurnalistiku, že není vyloučeno, že by jej barrandovští mohli vydávat za večerní zábavu, která překračuje míru bulvarizace dnes již zapomenutého Kotle, který vysílala TV Nova a moderovala Michaela Jílková. Náš zákon je velmi liberální a striktně vzato není snadné většinu uvedených pořadů sankcionovat. Bohužel, určitý typ bulvarizované žurnalistiky nelze sankcionovat,“ prohlásil v rozhovoru s INFO.CZ.

Rada by podle něj musela sledovat obsah dotazů na jednotlivé hosty a prokázat, že v celku všech dílů dochází k podpoře, nebo naopak diskreditaci, některého subjektu.

RRTV se pořady TV Barrandov zabývala již v minulosti. Televizi upozornila na výběr hostů do pořadu Duel Jaromíra Soukupa. V sedmi sledovaných dílech tam tehdy vystupovali zástupci hnutí ANO. Rada konstatovala, že se „provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí“.

Opálková a Volek ale připomínají neúspěch podobných stížností na častou účast politiků SPD. Ty Rada nedávno odložila. „Z dat výzkumu MML navíc vyplývá, že počet lidí, kteří považují barrandovské zpravodajství za nejlepší ze všech televizních stanic, vzrostl meziročně o 56 procent. To je pro nás dostatečně vypovídající číslo, které svědčí o dané objektivitě,“ dodává Opálková.


Za pořad se postavil také další titul, který stejně jako TV Barrandov patří do mediálního portfolia Jaromíra Soukupa. Web Týden.cz vydal ve středu článek, ve němž tvrdí, že pořad Aréna boří hranice stereotypu. Soukup sám v něm píše, že televize ve chvílích, kdy se rozhoduje o tom, kdo stane v čele naší země, poskytuje divákům opravdu nezávislé zpravodajství a politickou debatu bez jakékoli cenzury.

Prezidentské volby 2018 se blíží. Komplexní zpravodajství můžete sledovat zde>>>

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek