Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Velký bratr Google. Nově umí propojit nákupy kartou a váš online život

Velký bratr Google. Nově umí propojit nákupy kartou a váš online život

Velký bratr toho o vás víc zas o něco víc. Tak by se dala jednoduše popsat nová schopnost technologického giganta Google. Ten umí nově propojit data o tom, kde jste co platili kartou, s vaší online stopou. Využití to bude mít především v reklamě.

Díky své nové dovednosti, kterou Google odtajnil tento týden, společnost dokáže propojit reklamy, které se uživatelům zobrazují, a to, co si nakonec opravdu koupili. Pro firmu, která většinu svých služeb nabízí zdarma a „živí se“ do velké míry sběrem dat a jejich využitím v reklamě, je to důležitý pokrok, popisuje portál Technology Review.

V praxi to je pro Google velká výhoda. Například prodejně s nábytkem teď bude moct dokázat, že u ní zákazník udělal velký nákup právě proto, že předtím viděl její reklamu na Google. To by technologickému gigantovi mělo přinést další inzerci.

Už několik let umí Google sledovat kroky lidí díky aplikaci Google Maps. Takže to, že do obchodu zajdete, mu bylo známo. Zda jste si tam ale nakonec opravdu něco koupil, zatím nevěděl. Spojil se proto se třetími stranami, díky nimž má teď přístup k 70 procentům všech nákupů přes platební karty.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1