Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

EXKLUZIVNĚ: Tato přísnější pravidla pro řidiče kamionů chystá Brusel. Riskantní nesmysl, zní z Česka

EXKLUZIVNĚ: Tato přísnější pravidla pro řidiče kamionů chystá Brusel. Riskantní nesmysl, zní z Česka

Úprava pravidel pro řidiče kamionů, kteří cestují po Evropě, přísnější kontrola tzv. kabotáže nebo změna doby, kterou řidiči věnují odpočinku na cestě. To je jen zlomek novinek, které na evropské dopravce včetně těch českých chystá Brusel. Dlouho očekávaný legislativní balíček, jehož návrhy má INFO.CZ k dispozici, by měla Evropská komise představit v průběhu dnešního dne. Podle českých dopravců jsou ale některé změny, které obsahuje, nesmyslné a jdou příliš na ruku západoevropským státům.

Evropská komise je přesvědčena, že dlouho očekávaný legislativní balíček věnovaný zejména nákladní dopravě povede ke zlepšení pracovních a sociálních podmínek řidičů a zatočí s tzv. sociálním dumpingem. Podle českých autodopravců ale některá opatření situaci na trhu naopak ještě víc zkomplikují, a to především novějším členským státům EU včetně České republiky.

„Evropská komise se snaží administrativně omezit silniční dopravu na zatím ještě společném trhu EU. Považujeme to za riskantní a nekompetentní návrh,“ řekl redakci INFO.CZ Vojtěch Hromíř ze sdružení autodopravců ČESMAD.

Balíček o čisté, spojené a konkurenceschopné mobilitě, který má celkově tvořit 11 právních předpisů, Evropská komise představí během dneška. Kromě nákladní dopravy se bude zaměřovat také na opatření pro snižování emisí a modernizaci vozidel v zájmu co nejmenšího možného znečištění životního prostředí. Už nyní ale mezi bruselskými novináři kolují jeho návrhy. K dispozici je má i redakce INFO.CZ

V případě, že balíček bude schválen v aktuální podobě, čeští dopravci by se měli připravit na změny například u vysílání pracovníků, v jejich případě řidičů. Vysílání zaměstnanců za prací do zahraničí upravuje unijní legislativa, kterou se v nedávné době Evropská komise také rozhodla přepracovat. Novinky, které se mj. pokoušejí zavést povinnost odměňovat pracovníky podle obvyklých podmínek, které platí v zemi, do níž byl pracovník vyslán, si ale vyžádaly ostrou kritiku. Pro ekonomicky slabší země to totiž představuje problém.

Nový legislativní balíček proto do určité míry mezinárodní dopravu ze směrnice vytahuje. Platit to ale přesto nebude v případě, pokud se bude řidič v zahraničí vyskytovat více než určitý počet dní v měsíci (podle posledních návrhů se hovoří o třech nebo pěti dnech). „Považujeme to za naprostý nesmysl, protože něco takového je naprosto nemožné kontrolovat. Na trh to vnese ještě větší nepořádek a postihne to především slušné dopravce. Platit to má jen pro zaměstnavatele, ale na trhu si konkurují také s OSVČ. Jsou zde desítky až stovky tisíc dopravců a tvrdá konkurence. To spolu s tlakem zákazníků na cenu přinese mnoho pokusů o obcházení hloupých pravidel,“ zdůrazňuje Hromíř.

„Jedná se o další regulatorní zatížení, které nedává smysl. Jak v praxi budeme toto období počítat? Řidič projede jen za jeden den hned několika zeměmi. A třeba takový řidič autobusu tuto dobu vyčerpá velmi rychle,“ přidává se s kritikou europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která problematiku dlouhodobě sleduje v Evropském parlamentu.

Další změny, které návrhy obsahují, se týkají tzv. kabotáže. To je situace, kdy dopravce převáží náklad mezi dvěma místy ve státě, kde nemá jeho společnost své sídlo. „Návrh počítá se snížením počtu dnů pro výkon kabotáže. Považujeme to zbytečné a nesmyslné. Místo toho by se měly důsledněji kontrolovat stávající pravidla a nevymýšlet další zpřísnění, protože jen jejich neplnění vadí našim kolegům na západě,“ myslí si Hromíř.

Z pravidel pro kabotáž by měly být dále odstraněny některé výjimky, například pro situace, kdy dopravci k přepravě zboží do určitého státu využijí třeba železniční dopravu a pak dále pokračují po silnici. „Přejí si to Nizozemci nebo třeba Švédové, protože někteří dopravci z jiných zemí tuto výjimku zneužívají. Není ale možné tím zničit chuť silničních dopravců více využívat kombinovanou dopravu," uvedl Hromíř, podle kterého by se Brusel měl zaměřit na potírání zneužívání a nikoliv na zavádění nových pravidel. Navíc to podle něj jde proti snahám Evropské komise klást důraz na ochranu životního prostředí, čemuž má pomoct vyšší podíl přeprav po železnici.

Návrhy obsahují i zákazy týdenních odpočinků řidičů v kabinách kamionů. „Vnímám to jako pokus vytlačit tzv. nomádské řidiče, ale potíže to bude způsobovat i běžným firmám,“ myslí si Hromíř. „Nikde nejsou pro přespávání řidičů mimo kabiny vhodná zařízení, navíc jsou kabiny perfektně vybaveny a k dálkové dopravě příležitostné přespání v kabině prostě patří. I samotná přítomnost, nikoliv ostraha, řidiče v kabině odrazuje potenciální poberty. A že se jich v Evropě vyskytuje dost,“ dodal.

„Mimochodem v Německu platí úplně stejný zákaz od minulého týdne (25. května; pozn. red.). Že by jen shoda náhod?! Je vidět, že si západoevropské státy chrání svůj trh před levnou pracovní silou z východu,“ dodává europoslankyně Dlabajová. 

Poté, co Evropská komise legislativní balíček zveřejní, odstartují diskuse v Evropském parlamentu a následně i se členskými státy. Návrh se proto může ještě zásadně změnit.

„I my musíme po zveřejnění balíčku provést důkladnou analýzu. Jsem zvědav, jestli návrh obsahuje analýzu dopadů, ale obávám se, že ne, protože jinak by s tím komise nemohla vyjít. Tady jde o ekonomiku celé EU a návrhy tohoto typu jsou poněkud riskantní až gamblerské,“ uzavřel Hromíř.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1