Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

EXKLUZIVNĚ: Tato přísnější pravidla pro řidiče kamionů chystá Brusel. Riskantní nesmysl, zní z Česka

EXKLUZIVNĚ: Tato přísnější pravidla pro řidiče kamionů chystá Brusel. Riskantní nesmysl, zní z Česka

Úprava pravidel pro řidiče kamionů, kteří cestují po Evropě, přísnější kontrola tzv. kabotáže nebo změna doby, kterou řidiči věnují odpočinku na cestě. To je jen zlomek novinek, které na evropské dopravce včetně těch českých chystá Brusel. Dlouho očekávaný legislativní balíček, jehož návrhy má INFO.CZ k dispozici, by měla Evropská komise představit v průběhu dnešního dne. Podle českých dopravců jsou ale některé změny, které obsahuje, nesmyslné a jdou příliš na ruku západoevropským státům.

Evropská komise je přesvědčena, že dlouho očekávaný legislativní balíček věnovaný zejména nákladní dopravě povede ke zlepšení pracovních a sociálních podmínek řidičů a zatočí s tzv. sociálním dumpingem. Podle českých autodopravců ale některá opatření situaci na trhu naopak ještě víc zkomplikují, a to především novějším členským státům EU včetně České republiky.

„Evropská komise se snaží administrativně omezit silniční dopravu na zatím ještě společném trhu EU. Považujeme to za riskantní a nekompetentní návrh,“ řekl redakci INFO.CZ Vojtěch Hromíř ze sdružení autodopravců ČESMAD.

Balíček o čisté, spojené a konkurenceschopné mobilitě, který má celkově tvořit 11 právních předpisů, Evropská komise představí během dneška. Kromě nákladní dopravy se bude zaměřovat také na opatření pro snižování emisí a modernizaci vozidel v zájmu co nejmenšího možného znečištění životního prostředí. Už nyní ale mezi bruselskými novináři kolují jeho návrhy. K dispozici je má i redakce INFO.CZ

V případě, že balíček bude schválen v aktuální podobě, čeští dopravci by se měli připravit na změny například u vysílání pracovníků, v jejich případě řidičů. Vysílání zaměstnanců za prací do zahraničí upravuje unijní legislativa, kterou se v nedávné době Evropská komise také rozhodla přepracovat. Novinky, které se mj. pokoušejí zavést povinnost odměňovat pracovníky podle obvyklých podmínek, které platí v zemi, do níž byl pracovník vyslán, si ale vyžádaly ostrou kritiku. Pro ekonomicky slabší země to totiž představuje problém.

Nový legislativní balíček proto do určité míry mezinárodní dopravu ze směrnice vytahuje. Platit to ale přesto nebude v případě, pokud se bude řidič v zahraničí vyskytovat více než určitý počet dní v měsíci (podle posledních návrhů se hovoří o třech nebo pěti dnech). „Považujeme to za naprostý nesmysl, protože něco takového je naprosto nemožné kontrolovat. Na trh to vnese ještě větší nepořádek a postihne to především slušné dopravce. Platit to má jen pro zaměstnavatele, ale na trhu si konkurují také s OSVČ. Jsou zde desítky až stovky tisíc dopravců a tvrdá konkurence. To spolu s tlakem zákazníků na cenu přinese mnoho pokusů o obcházení hloupých pravidel,“ zdůrazňuje Hromíř.

„Jedná se o další regulatorní zatížení, které nedává smysl. Jak v praxi budeme toto období počítat? Řidič projede jen za jeden den hned několika zeměmi. A třeba takový řidič autobusu tuto dobu vyčerpá velmi rychle,“ přidává se s kritikou europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která problematiku dlouhodobě sleduje v Evropském parlamentu.

Další změny, které návrhy obsahují, se týkají tzv. kabotáže. To je situace, kdy dopravce převáží náklad mezi dvěma místy ve státě, kde nemá jeho společnost své sídlo. „Návrh počítá se snížením počtu dnů pro výkon kabotáže. Považujeme to zbytečné a nesmyslné. Místo toho by se měly důsledněji kontrolovat stávající pravidla a nevymýšlet další zpřísnění, protože jen jejich neplnění vadí našim kolegům na západě,“ myslí si Hromíř.

Z pravidel pro kabotáž by měly být dále odstraněny některé výjimky, například pro situace, kdy dopravci k přepravě zboží do určitého státu využijí třeba železniční dopravu a pak dále pokračují po silnici. „Přejí si to Nizozemci nebo třeba Švédové, protože někteří dopravci z jiných zemí tuto výjimku zneužívají. Není ale možné tím zničit chuť silničních dopravců více využívat kombinovanou dopravu," uvedl Hromíř, podle kterého by se Brusel měl zaměřit na potírání zneužívání a nikoliv na zavádění nových pravidel. Navíc to podle něj jde proti snahám Evropské komise klást důraz na ochranu životního prostředí, čemuž má pomoct vyšší podíl přeprav po železnici.

Návrhy obsahují i zákazy týdenních odpočinků řidičů v kabinách kamionů. „Vnímám to jako pokus vytlačit tzv. nomádské řidiče, ale potíže to bude způsobovat i běžným firmám,“ myslí si Hromíř. „Nikde nejsou pro přespávání řidičů mimo kabiny vhodná zařízení, navíc jsou kabiny perfektně vybaveny a k dálkové dopravě příležitostné přespání v kabině prostě patří. I samotná přítomnost, nikoliv ostraha, řidiče v kabině odrazuje potenciální poberty. A že se jich v Evropě vyskytuje dost,“ dodal.

„Mimochodem v Německu platí úplně stejný zákaz od minulého týdne (25. května; pozn. red.). Že by jen shoda náhod?! Je vidět, že si západoevropské státy chrání svůj trh před levnou pracovní silou z východu,“ dodává europoslankyně Dlabajová. 

Poté, co Evropská komise legislativní balíček zveřejní, odstartují diskuse v Evropském parlamentu a následně i se členskými státy. Návrh se proto může ještě zásadně změnit.

„I my musíme po zveřejnění balíčku provést důkladnou analýzu. Jsem zvědav, jestli návrh obsahuje analýzu dopadů, ale obávám se, že ne, protože jinak by s tím komise nemohla vyjít. Tady jde o ekonomiku celé EU a návrhy tohoto typu jsou poněkud riskantní až gamblerské,“ uzavřel Hromíř.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1