Google na novinářích jen loni vydělal víc než 100 miliard korun | info.cz

Články odjinud

Google na novinářích jen loni vydělal víc než 100 miliard korun

Když Google tvrdí, že na vydavatelích zpravodajského obsahu nevydělává, nemluví zřejmě úplně pravdu. Podle dnes zveřejněné zprávy News Media Alliance (NMA), na níž se odvolává deník New York Times, americká společnost loni za cizí novinářský obsah inkasovala jen ve Spojených státech takřka pět miliard dolarů (v přepočtu konkrétně 106 miliard korun). Podle NMA tento zisk vygeneroval nejen samotný vyhledávač, ale i zpravodajský agregátor Google News.

Za pozornost stojí, že zisk Googlu z cizího zpravodajského obsahu se takřka vyrovná ročním tržbám všech vydavatelství z digitální reklamy, které loni dosáhly 5,1 miliardy dolarů.

NMA přitom upozorňuje, že v případě výnosů technologického giganta jde o velmi konzervativní odhad, nezapočítává totiž hodnotu osobních dat, která Google na zpravodajských článcích nasbíral. Celkový objem by pak byl daleko vyšší. Podle šéfa NMA Davida Chaverna by novinářům měl z tohoto příjmu náležet spravedlivý podíl. 

„Tato zpráva jen ilustruje, co si všichni tak jasně a bolestně uvědomujeme,“ řekl NYT Terrance Egger, šéf vydavatelství Philadelphia Inquirer. „Současná dynamika ve vztahu mezi internetovými platformami a naším byznysem je devastující,“ dodal.

NMA zveřejnila zprávu den před zasedáním výboru Sněmovny reprezentantů, který se bude zabývat vztahem mezi internetovými giganty a médii. Chavern doufá, že výsledkem tohoto tlaku na společnosti jako Google či Facebook bude vznik zákona, který umožní, aby vydavatelé získali podíl na ziscích internetových platforem. Jeho přání je přitom reálné, protože zákon má zjevně nejen podporu republikánů, ale i demokratů. „Myslím, že si každý uvědomuje, že pokud novinařina zmizí, bude to mít strašlivý dopad na chod celé země,“ varuje šéf NMA.

Google na zveřejněnou zprávu přes žádost NYT nereagoval. Detailní data o příjmech z vyhledávače přitom nezveřejňuje, stejně jako nechce nikomu odhalit svůj algoritmus. Zajímavé je, že Google tvrdí, že jeho agregátor Google News nepřináší žádné zisky. NMA ovšem dohledala statistiky, které firma bez povšimnutí zveřejnila v roce 2008. Už tehdy Google News jen ve Spojených státech firmě vynesly 100 milionů dolarů, přičemž od té doby firma rapidně vyrostla a tržby jsou minimálně o řád větší. NMA rovněž upozorňuje, že 40 procent kliků ve vyhledávači směřuje na zpravodajský obsah a za ten firma nemusí platit. Tedy alespoň zatím.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud