Korporace doplácí na opioidovou krizi, miliardová pokuta pro Johnson & Johnson je jen začátek

Nadužívání opioidů a závislost na nich mají ve Spojených státech na kontě každoročně tisíce obětí. Korporacím, které se na výrobě a distribuci těchto opioidů podílí a těží z ní, ale zřejmě období hojnosti končí. Předzvěstí, že farmakologické společnosti budou v nadcházejících letech doplácet na situaci, k jejíž eskalaci přispěly, je pokuta přesahující půl miliardy dolarů, k jejímuž zaplacení byl ve státě Oklahoma odsouzen koncern Johnson & Johnson.

Na předávkování opioidy podle dat Center pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zemřelo od přelomu tisíciletí přes 400 tisíc Američanů, násobně více jich je na těchto přípravcích závislých a čísla každoročně rostou závratným tempem. Pro výrobce kontroverzních přípravků to doposud znamenalo období ekonomické prosperity, se stále se zvyšující poptávkou rostly i tržby. Nyní se nicméně zdá, že po takřka dvaceti letech se karta obrací v jejich neprospěch.

Přelomovým rozhodnutím se stal rozsudek okresního soudu okrsku Norman County ve státě Oklahoma, v němž soudce Thad Balkman uložil farmaceutickému a kosmetickému gigantovi Johnson & Johnson zaplacení rekordní pokuty ve výši přesahující půl miliardy dolarů, v přepočtu takřka 13,5 miliardy korun. Tyto peníze by měly směřovat na léčbu opioidovou krizí postižených osob a ve velké míře též na preventivní účely. Vzhledem k tomu, že se jedná o prvostupňový soud a zástupci koncernu bezprostředně po vyhlášení rozsudku vyjádřili svůj záměr se proti rozhodnutí odvolat, cesta k zaplacení bude nejspíše ještě dlouhá. Už nyní je však takřka jisté, že další podobné rozsudky budou napříč Spojenými státy následovat.

Pro lepší pochopení situace je nutno zaměřit se na pro USA specifické reálie, které opioidovou krizi pomohly vyeskalovat k neúnosnosti. Aby bylo pojmově jasno, nejde ani zdaleka jen o uživatele nelegálních opioidů jako heroinu, které si nejspíše automaticky představí obyvatelé evropských zemí, naopak značná část Američanů si svou závislost vybudovala na lécích běžně dostupných na lékařský předpis a prodejných v každé lékárně.

K tomu přispívá velkou měrou fakt, že ve Spojených státech na rozdíl od EU není centrálně regulovaná reklama na léčiva obecně, takže na reklamních plochách, včetně těch v ordinacích lékařů, jsou zcela běžně k vidění reklamy právě na přípravky tišící bolest na opioidové bázi, což má spolu s ochotou lékařů tyto přípravky bez váhání předepisovat za důsledek masivní rozšíření uživatelů v populaci, přičemž málokdo z nich si je vědom faktu, že předepsané léky mu mohou způsobit více škod než užitku. Pro farmaceutické společnosti je marketing jejich produktů i spolupráce se samotnými lékaři multimiliardovým byznysem.

sinfin.digital