Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Král vám hranolky neusmaží. Fastfoodový řetězec v Belgii se strefoval do panovníka země a je kvůli tomu rušno

Král vám hranolky neusmaží. Fastfoodový řetězec v Belgii se strefoval do panovníka země a je kvůli tomu rušno

Ještě před otevřením své první pobočky v zemi si americký fastfoodový řetězec Burger King udělal v Belgii mocného nepřítele. Jeho reklama, v níž budoucí zákazníky vybízí, aby si vybrali mezi belgickým králem Philippem a "králem burgerů", totiž královský palác příliš nepobavila, informovala agentura AFP.

Americký řetězec rychlého občerstvení svou první pobočku v Belgii otevře 19. června v Antverpách. U té příležitosti zveřejnil webovou stránku s názvem Who is the king (Kdo je král), na které v humorném tónu vybízí návštěvníky, aby si zvolili svého krále mezi Philippem a hamburgerem. "Dva králové, jedna koruna, kdo bude vládnout?" stojí na úvodní stránce.

"Jste si jistí, že chcete zvolit krále Philippa?" dočte se návštěvník stránek po kliknutí na podobiznu belgického monarchy. "On vám neusmaží hranolky," stojí dál v reklamě.

Královský palác na reklamu reagoval s nepochopením. "Užití podobizny krále vyžaduje souhlas," uvedl. "V tomto konkrétním případě jsme ale žádnou žádost nedostali," řekl mluvčí belgické královské rodiny Pierre Emmanuel de Bauw, podle nějž by řetězec povolení stejně nedostal, neboť se jedná o využití podoby krále ke komerčním účelům. "Toto počínání neschvalujeme," dodal de Bauw. Palác podle něj předtím, než zahájí případné právní kroky, s americkou firmou naváže kontakt.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1