Paradox Evropské komise: Příslib boje za klima doprovází navýšením rozpočtu na soukromé lety | info.cz

Články odjinud

Paradox Evropské komise: Příslib boje za klima doprovází navýšením rozpočtu na soukromé lety

Nastupující Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové vytyčila ambiciózní cíle pro boj s klimatickými změnami. Evropa by podle plánu Komise měla učinit řadu opatření vedoucích k tomu, aby do roku 2050 dosáhla uhlíkové neutrality. V tomto kontextu však působí paradoxně rozhodnutí dosluhující Junckerovy komise zvýšit rozpočty na soukromou leteckou přepravu vlastních členů. 

Boj s klimatickými změnami je momentálně asi největším globálním tématem. Za svůj si ho vzala i nově nastupující Evropská komise vedená německou exministryní obrany Ursulou von der Leyenovou. Ambiciózní plány o dosažení uhlíkové neutrality Evropské unie do roku 2050 počítají s opatřeními na snížení uhlíkové stopy, které se dotknou omezování výroby a používání spalovacích motorů i letecké dopravy. Pomyslný klacek pod nohy nastupující Komisi ale hází její končící předchůdci.

Zatímco ze Skandinávie se šíří fenomén nazývaný flygskam, tedy stud z létání, a aktivisté volají po omezení hlavně nízkonákladových letů, dosluhující Evropská komise bez většího povšimnutí navýšila vlastní rozpočet pro soukromé lety vysoce postavených úředníků. Původní plán z roku 2016 počítal v pětiletém období s výdaji na privátní leteckou přepravu ve výši 7,14 milionu euro, v přepočtu tedy s necelými 185 miliony korun. Jak ale vyplývá z nedávno zveřejněného dokumentu v registru unijních smluv, došlo k navýšení tohoto rozpočtu o dalších 3,5 milionu euro (v přepočtu o více než 90 milionů korun).

 

Tento krok Komise vyvolává rozčarování i v kontextu toho, že před probíhajícím klimatickým kongresem OSN v New Yorku stávající eurokomisař pro klimatické otázky a energetiku Miguel Arias Cañete prohlásil, že Evropská unie má světu co říct, jelikož patří ke světovým lídrům v ochraně klimatu. Paradoxní je i skutečnost, že končící předseda Komise Jean-Claude Juncker sám kritizoval létání soukromými letadly. Po setkání s americkým prezidentem Donaldem Trumpem například vyzdvihoval, že sám vlastním letadlem nelétá, přičemž jen v letech 2018 a 2017 privátních leteckých služeb využil každý rok pětadvacetkrát, včetně krátkých přeletů mezi Bruselem a Štrasburkem, což je v poměru k předchozím rokům jeho působení ve funkci stoupající trend.

Původní Komisí uzavřený pětiletý kontrakt na „letecká taxi“ počítal s 871 letovými hodinami soukromými letadly pro 7 až 9 pasažérů, převážně na území EU a kromě členů Evropské komise se možnost tuto formu přepravy využívat vztahovala i na předsedy europarlamentu a Evropské rady a šéfa evropské diplomacie spolu s jejich doprovodem. Podle zprávy vydané tento měsíc je nicméně už teď jasné, že stanovený rozsah nebude stačit, a i proto došlo k revizi smlouvy a navýšení rozpočtu. Trojice společností, která soukromé lety pro vysoké představitele EU obstarává – Masterjet, Unijet a Abelag – patří pod lucemburský holding Luxaviation Group, v němž od roku 2015 drží třetinový podíl čínská investiční skupina China Minsheng Investment.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud