Články odjinud

Peníze, odposlechy i manipulace. Čína se snažila využít korupčního skandálu malajsijského premiéra

Peníze, odposlechy i manipulace. Čína se snažila využít korupčního skandálu malajsijského premiéra

Americký list The Wall Street Journal poukázal na bezskrupulózní praktiky čínských úředníků při prosazování projektu nové Hedvábné stezky. Čína se podle zjištění novinářů snažila využít potíží malajsijského premiéra, který čelil obřímu korupčnímu skandálu, a dostat se k malajsijským přístavům a další infrastruktuře v zemi.

Je všeobecně známo, že Čína se při prosazování projektu nové Hedvábné stezky, tedy propojení Číny s Evropou a Afrikou, nezdráhá používat nevybíravé prostředky. Reportéři amerického deníku The Wall Street Journal nyní zmapovali, jak se Peking snažil využít ve svůj prospěch korupční skandál tehdejšího malajsijského premiéra Nadžíba Razaka.  

V roce 2015 reportéři deníku The Wall Street Journal zjistili, že v malajsijském investičním fondu 1MDB chybí něco přes 700 milionů dolarů a že peníze patrně skončily u Razaka. Později se zjistilo, že kromě investic si za ukradené peníze pořídila premiérova žena šperky, hodinky a kabelky za více než čtvrt miliardy dolarů. Šlo o největší skandál v malajsijské historii a obří skandál i v mezinárodních rozměrech. A začaly ho vyšetřovat i americké úřady.

Reportéři amerického deníku nyní získali další dokumenty a zjistili, že celý příběh má ještě velmi zajímavé čínské pokračování.

INFOGRAFIKA: Nová Hedvábná stezkaINFOGRAFIKA: Nová Hedvábná stezkaautor: INFO.CZ

Když čínští představitelé zjistili, že má premiér Razak obří problém, začali v roce 2016 jednat s malajsijskými úředníky a naznačovat, že mají řešení. Čínské polostátní a státní společnosti totiž chtěly získat možnost postavit přes Malajsii v rámci projektu nové Hedvábné stezky železnice, silnice a plynovod. Navíc Peking vzhledem ke sporům o ostrovy v Jihočínském moři – mimo jiné i s Malajsií – hledal možnost, jak v této oblasti získat přístavy.

S vědomím premiéra Razaka jeho úředníci skutečně začali s Číňany jednat. Podle malajsijských účastníků rozhovorů dokonce premiér Razak nabídl v tajných rozhovorech čínskému námořnictvu možnost využívat doky ve dvou malajsijských přístavech.

Číňané ale hlavně dostali svolení vybudovat a vlastnit železnici a plynovod. Malajsijská strana měla zajistit, že budou ziskové, Číňané si vzali na starost jejich financování. Slíbili dokonce více peněz, než kolik by projekty reálně stály. Část těchto prostředků stejně jako zisku měla jít na „jiné účely“. Pravděpodobně na zaplacení ukradené částky ve fondu 1MDB.

Čínští úředníci navíc slibovali, že zařídí odposlech novinářů v Hongkongu, kteří o zpronevěře prostředků z fondu informovali a zjistí tak, kdo z malajsijských státních úředníků vynáší informace. K tomu tvrdili – jak ukazují záznamy rozhovorů, které viděli reportéři deníku The Wall Street Journal –, že Peking použije svého mezinárodního vlivu a zařídí, aby se americké úřady přestaly o celý skandál zajímat.

Vše ovšem skončilo loni ve slepé uličce. Na začátku roku 2018 prohrál Nadžíb Razak neočekávaně volby a jeho nástupce Mahathir Mohamad rozjel vyšetřování aféry svého předchůdce a pozastavil všechny společné projekty s Čínou. Momahad chce u stavby železnice získat pro Malajsii lepší podmínky, a pokud jde o plynovod, očekává se, že smlouvu o jeho stavbě zruší. Nový premiér navíc prohlašuje, že chce spíše omezit vliv Číny a rozhodně se nechystá umožnit jejímu námořnictvu kotvit v malajsijských přístavech.

 

Články odjinud