Články odjinud

Špinavá hra Viktora Orbána? Najatí izraelští špioni zřejmě ovlivnili maďarské volby

Špinavá hra Viktora Orbána? Najatí izraelští špioni zřejmě ovlivnili maďarské volby

Soukromá izraelská zpravodajská firma Black Cube zřejmě ovlivňovala dubnové parlamentní volby v Maďarsku. Podle výpovědi bývalého zaměstnance měla společnost přispět ke kampani na diskreditaci neziskových organizací spjatých s miliardářem Georgem Sorosem. Ten je hlavním terčem útoků ze strany maďarského premiéra Viktora Orbána.

Firemní agenti vystupující pod falešnou identitou kontaktovali mezi prosincem 2017 a březnem 2018 zástupce maďarských neziskových organizací a tajně si jejich rozhovory nahrávali. Nahrávky se zhruba tři týdny před volbami začaly objevovat v izraelském listu Jerusalem Post a v maďarském vládou kontrolovaném deníku Magyar Idök.

„Politikou Black Cube je nejednat s třetí stranou o svých klientech a nikdy nepotvrzovat ani nevyvracet žádnou spekulaci spojenou s prací společnosti,“ prohlásil mluvčí Black Cube pro web Politico. „Je důležité poznamenat, že Black Cube vždy jedná v plném souladu s právem každého státu, v níž provádí svoji práci.“

Lidé spojení s firmou mluvili jen pod příslibem anonymity. Zástupci Black Cube se podle nich měli vydávat za Evropany či Araby, ale minimálně u dvou z nich byl znatelný izraelský přízvuk. Firmy, jejichž zástupci měli údajně být, neexistují.

Bývalí zaměstnanci Black Cube netuší, kdo operace, které popisují, platil. Nevědí ani, zda se do nich zapojila přímo maďarská vláda. Mluvčí Orbánova kabinetu na otázky novinářů neodpověděl.

Black Cube podle bývalého pracovníka společnosti zaměstnává ve svém sídle v Tel Avivu dva maďarské analytiky. Jinak ji tvoří především mladí analytici a operativci, kteří předtím pracovali pro izraelské tajné služby.

Maďarské volby by nebyly jedinou velkou akcí, na které se Black Cube podílela. Najal si ji například producent Harvey Weinstein, aby sbírala informace o herečkách, které jej obvinily ze sexuálního obtěžování. Za práci pro Weinsteina se firma později omluvila.

 

Články odjinud