Vědci pozorovali ve vesmíru unikát. Toto zjistili o tajemném objektu, který proletěl naší sluneční soustavou

Vědci minulý měsíc pozorovali vůbec první objekt z jiné sluneční soustavy, který letěl kolem Slunce. Byl nezvyklého podlouhlého tvaru, jenž mnohým připomínal doutník. Vědci se domnívají, že vesmírem putoval stovky milionů let. Nyní potvrdili, že těleso skutečně letí po trajektorii, které v naší sluneční soustavě nemůže být dosaženo.

Objekt dlouhý přibližně 400 metrů zkoumali vědci z Astronomického ústavu na Honolulu a nazvali ho 1I/2017 U1, nebo také Oumuamua, což je havajský termín pro posla.

Tmavě červené těleso připomínající doutník objevil poprvé 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji.

„Po desetiletí jsme předpokládali, že takové mezihvězdné objekty mohou existovat. A nyní máme poprvé přímý důkaz toho, že opravdu existují,“ uvedl pro portál The Independent Thomas Zurbuchen z ředitelství NASA ve Washingtonu. „Tento objev přepisuje historii a otvírá nové možnosti pro studium vzniku slunečních soustav mimo té naší,“ doplnil.

NASA se domnívá, že je těleso z kamene, případně kovu, a že neobsahuje žádnou vodu. Má být také desetkrát delší než širší a bezcílně putuje Mléčnou dráhou rychlostí 95 000 kilometrů za hodinu. Vědci si původně mysleli, že objekt pochází z hvězdy Vega, která je vzdálená 25 světelných let, to ale nyní vyvrátili.

Doktor Olivier Hainaut z organizace ESO v Garchingu v Německu uvedl: „Pokračujeme v pozorování tohoto jedinečného objektu a doufáme, že přesněji prozkoumáme, odkud pochází a kudy bude ve své cestě galaxií pokračovat.“

Astronomové odhadují, že mezihvězdné asteroidy prolétávají naší sluneční soustavou asi jednou za rok, ale jsou velmi malé, a tak je těžké je spatřit.

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744