Články odjinud

ZAHRANIČNÍ TISK: Katastrofa jménem brexit a nové čínské gulagy

ZAHRANIČNÍ TISK: Katastrofa jménem brexit a nové čínské gulagy
 

Dnešní světový tisk se věnuje například nepříliš úspěšné snaze britské premiérky Theresy Mayové o schválení dohody o budoucích vztazích mezi Velkou Británií a EU. Pozoruhodná je i zpráva o čínských „kárných táborech“, které fungují jako dodavatel levné pracovní síly nebo o vzájemné vojenské spolupráci Pekingu a Moskvy na hranicích vesmíru.

The Guardian

The Guardianautor: The Guardian/Kiosko.net

Pro britské deníky jsou jednoznačně hlavní zprávou úvahy o druhém hlasování o brexitu, tedy o odchodu Velké Británie z Evropské unie, a o osudu premiérky Theresy Mayové. Podle deníku Guardian by opakované hlasování o brexitu – poté, co si už jednou Britové odchod z EU odhlasovali – znamenalo podlomení důvěry Britů. Premiérka se prý chystá doslova žadonit u poslanců své strany, aby nic takového nezkoušeli. Konzervativní partaj je nejednotná v tom, jak by měly brexit a následné vztahy s unií vypadat. Podstatná část konzervativní straníků je prý pro tzv. Norský model. Tvrdým zastáncům brexitu se ale tato představa, že Británie bude muset dodržovat většinu předpisů EU ale nebude o nich rozhodovat, příliš nelíbí.


Financial Times

Financial Timesautor: Financial Times

Čína vytváří koncentrační tábory ve stylu sovětských gulagů, píše list Financial Times. Takzvané převýchovné či vzdělávací tábory pro muslimské Ujgury slouží nejen k jejich izolaci, ale také k nucené práci. Vězni vyrábí oblečení, sestavují ze součástek mobily anebo balí čaj. Práce je prý v těchto táborech „za odměnu“, zadržení pak mají lepší podmínky a mohou jednou měsíčně vidět své příbuzné. Čína tvrdí, že jde jen o převýchovu islámských radikálů a o snahu zajistit mládeži vyučení. Financial Times popisují například případ zubaře, který byl neoficiálně „odsouzen“ ke třem letům práce u šicího stroje. Čína se oficiálně chlubí tím, že své převýchovné tábory nucených prací zrušila v roce 2013 a nikdy je neobnovila.


South China Morning Post

Rusko a Čína provedly společně kontroverzní pokus se zahříváním části zemské atmosféry, tvrdí hongkongský list South China Morning Post. Odvolává se mimo jiné na čínský odborný časopis Earth and Planetary Physics, takže zřejmě nejde jen o fámu. Cílem experimentu bylo získat svého druhu „odraznou plochu“ pro radiové vlny využitelné pro komunikaci s ponorkami ve velké hloubce. Pokus prý byl úspěšný a naznačuje, že se vojenská spolupráce mezi Moskvou a Čínou může prohlubovat.


Hindustan Times

Hindustan Timesautor: The Hindstan Times/Kiosko.net

Indické Hindustan Times se mimo jiné věnují důlnímu neštěstí v indickém státě Meghalaya, kde bylo v dole uvězněno 13 horníků. Důl už měl být podle úřadů dávno uzavřen, ale přesto fungoval. A nešlo zřejmě o jediný nelegální důl. V tomto případě šlo ale o mimořádně riskantní činnost, protože se dolovalo pod místní řekou. Příslušní úředníci to zřejmě tolerovali. Když se nelegální hornictví v oblasti pokusili nedávno zdokumentovat dva občanští aktivisté, někdo je nedaleko nyní zhrouceného dolu napadl.


The Jerusalem Post

The Jerusalem Postautor: The Jerusalem Post

Izraelský list Jerusalem post upozorňuje na to, že izraelská vláda chystá nový zákon, který legalizuje 70 malých osad či spíše výsep židovského osídlení na palestinském Západním břehu Jordánu. Podle části izraelských ministrů je to výborná odpověď na teroristické útoky. Rozhodně to ovšem nepřispěje k usmíření s Palestinci a navíc to bude povzbuzením pro výstavbu dalších nelegálních osad na palestinských územích.

 

Články odjinud