Zelená opatření jsou rizikem, v budoucnu ale přinesou výhody, říká makroekonom

Nová Evropská komise ještě ani formálně nezahájila své funkční období a již představila ambiciózní plán na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Je jisté, že plánované změny budou vyžadovat velké investice a dotknou se ekonomiky jak celé Evropské unie, tak jednotlivých států. Podle hlavního analytika společnosti Euler Hermes, makroekonoma Alexise Garattiho, je se zaváděním plánovaných zelených opatření nutno počítat jako s rizikovým faktorem. Do budoucna ale tyto změny budou pro Evropu výhodné.

Plán Evropské komise na tvrdý boj s klimatickými změnami a rychlým snižováním emisí oxidu uhličitého až k dosažení uhlíkové neutrality je středem pozornosti nejen ekologů, ale i ekonomů. Je totiž zcela na místě se ptát, kolik budou plánované změny stát a kde se na jejich zaplacení vezmou peníze. Už dnes je přitom jasné, že se bude jednat o masivní investice v řádech stovek miliard eur.

Za zásadní ekonomickou otázku téma považuje i makroekonom a ekonomický analytik Alexis Garatti. „Nacházíme se v cyklu, kterému říkám neliberální. Je to dáno silným intervencionalismem jak centrálních bank, tak vlád, na které dopadá politická nejistota. Dalšími faktory ovlivňujícími volný trh jsou protekcionismus a populismus,“ popisuje současnou ekonomickou situaci pro INFO.CZ Garatti.

Omezení trhu i výrobního řetězce

Plánované zavádění ekologických opatření je pak podle Garattiho dalším ze znaků neliberálnosti současné ekonomické situace. „Pochopitelně tato opatření povedou k významnému omezení jak trhu, tak výrobního řetězce,“ vysvětluje Garatti a dodává, že odvětvím, na kterém můžeme vše demonstrovat v praxi je automobilový průmysl. „Automobilky budou zavádění nových opatření odkládat, a to povede k nutným změnám jak na straně nabídky, tak na straně poptávky. Vše si vyžádá korektivní zásahy. Stát bude nucen automobilový průmysl podporovat, zatímco spotřebitelé budou vyčkávat, co vlastně změny přinesou,“ popisuje vývoj Garatti s tím, že se nejedná jen o specificky evropský fenomén. Zavádění podobných změn podle něj výrazně ovlivnilo automobilový trh i například v Indii.

Boj proti změnám klimatu: Největší firmy se stanovenému cíli spíše vzdalují

sinfin.digital