Ondráčka: Zeman na informování o penězích na kampaň úplně kašle, využívá finty a mate lidi

Markéta Žižková

Celkově se podle propočtu Transparency International (TI) protočí v letošní prezidentské kampani zhruba 200 milionů korun. Dle organizace při tom ale nehrají všichni kandidáti čistou hru. Nejhůře dopadl v hodnocení současný prezident. „V kostce řečeno: Zeman nezveřejňuje vůbec nic, s nikým nekomunikuje a využívá fintu s třetí osobou. Ještě mate veřejnost tím, že tvrdí, že kampaň nevede, i když ona naplno běží. Snažíme se posbírat také informace o cenách reklamy. Z těch je jasné, že Zeman utratil několik desítek milionů korun,“ popisuje v rozhovoru pro INFO.CZ ředitel TI David Ondráčka. „Pro mě je na tom nejhorší fakt, že neexistuje reálná síla, která by mohla kandidáta Zemana k otevřenosti donutit,“ dodává. 

V rámci vašeho hodnocení transparentnosti financování prezidentských kampaní dopadl z kandidátů nejhůře Miloš Zeman. Z jakých důvodů?

Miloš Zeman na informování veřejnosti otevřeně kašle. Kampaň realizuje přes externí subjekty, zejména přes spolek Přátelé Miloše Zemana, a ti nezveřejňují výdaje vůbec. Pokud se něco dozvíme, tak až 90 dnů po volbách, kdy bude muset Zeman zveřejnit zprávu o financování kampaně. Využil fintu, kdy řekl, že to je děláno (aktivity spolku jako například masivní billboardová kampaň – pozn. redakce) s jeho souhlasem. Tím pádem se neregistrují jako tzv. třetí osoba u regulačního úřadu.

Volební kalkulačka: Se kterým prezidentským kandidátem se nejvíce shodujete?

sinfin.digital