KOMENTÁŘ KARLA BARTÁKA | Nejsilnější politická frakce v Evropském parlamentu požaduje revizi evropských zákonů z balíku Fit for 55, které se týkají automobilů se spalovacími motory a jsou trnem v oku řadě vlád EU a většině automobilek. Evropská lidová strana (EPP) požaduje, aby EU rozložila do tří let aplikaci povinnosti dodržovat zpřísněné emisní limity pro nová klasická auta, která formálně vstupuje v platnost od 1. ledna 2025, tedy za dva týdny. Chce také, aby EU zmírnila vyhlášený úmysl zakázat od roku 2035 prodej nových aut se spalovacími motory, tedy vzala v potaz zelenou vozidlům na alternativní paliva.
Oficiální stanovisko EPP je nakonec slabší, než se očekávalo. Frakce původně vyhrožovala požadavkem, aby pokuty za nedodržení emisních limitů byly docela zrušeny a aby se Evropská komise zavázala k rychlé revizi závazku pro rok 2035. Vytváří se tak nadějný prostor pro kompromis, o který by se mohla opřít Evropská komise při přípravě vlastních návrhů. Předsedkyně Ursula von der Leyenová slíbila, že stesky automobilového průmyslu vyslyší – hodlá s ním vést „strategický dialog“, na kterém se bude osobně podílet.
Počin EPP také umocňuje mezivládní tažení proti oběma opatřením, do jehož čela se na mezivládní úrovni postavilo v posledních týdnech Česko spolu s Itálií. Přidaly se k nim Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Další země vyjádřily sympatie. Automobilová velmoc Německo se zatím drží zpátky, i když se jí problém bytostně dotýká – pro vládu s účastí Zelených je těžké oslabovat „výdobytky“ Zelené dohody pro Evropu (Green Dealu).
Nejsilnější politický klub v Evropském parlamentu (188 křesel ze 720) má významný vliv na jeho rozhodování, včetně změn legislativy. K „lidovcům“ hlásí 14 z 27 premiérů a prezidentů členských států, takže jednoznačně vévodí Evropské radě. Středopravicová formace počítá do svých řad také většinu členů nové Evropské komise, včetně její předsedkyně. Stanovisko EPP je tedy třeba brát hodně vážně.
Evropské automobilky nejsou schopny čelit dotovanému čínskému vývozu elektrických aut. Musíme jim proto pomoct.
europoslankyně
Evropský automobilový průmysl, který zaměstnává 13,8 milionu lidí, prochází turbulencemi způsobenými klesající poptávkou, sílící čínskou konkurencí a nečekaně slabým zájmem o elektrická auta. Za této situace, kterou v roce 2022 málokdo předpovídal, je logické a vlastně správné zpochybňovat závazky plynoucí z Green Dealu, které se jeví jako škodlivé pro konkurenceschopnost tohoto klíčového sektoru.
Požadovat respektování nových emisních limitů pro spalovací motory od roku 2025 je o to ošidnější, že byly zavedeny jako podnět pro navýšení výroby elektromobilů. Protože však poptávka po nich vázne, z mnoha důvodů, automobilky jich neprodávají a nevyrábějí tolik, kolik chtěly.
Důsledky trestání pokutami by za těchto okolností byly kontraproduktivní – poškodily by výrobce, kteří nemohli výsledek ovlivnit, a to v době, kdy čelí zvýšené zahraniční konkurenci. EPP vedle změny harmonogramu požaduje, aby případně vybrané pokuty zamířily zpět do sektoru, nikoli do rozpočtu EU.