Aero Vodochody pracuje na výrobě nových letadel. Vyrobit chce čtyři kusy L-159

ČTK

luš

Naše newslettery rozesíláme každý týden

12. 06. 2017 • 17:12

Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-159, budou sloužit k testování i jako ukázkové pro možné klienty. Práce na prvním začnou v druhé polovině roku. Společnost chce obnovit sériovou výrobu ukončenou v roce 2003. Podle vedoucího výroby Aera Vodochody Jiřího Linky nyní Aero ověřuje technologie a provádí letové zkoušky na firemním prototypu. 

Ještě letos má začít výroba skořepiny trupu a skořepiny křídla pro první letoun z chystané čtveřice, v polovině příštího roku pak začne jeho montáž. „My stavíme čtyři letouny, jeden letoun jako letový prototyp, dva letouny pro zátěžové a únavové zkoušky a ten čtvrtý už by měl být letoun, který bychom měli být schopní dodat zákazníkům,“ uvedl Linka.

Aero už delší dobu jedná o prodeji nových L-159 s několika zájemci, například s Irákem, zatím ale společnost neoznámila uzavření kontraktu. Další plány výroby budou záležet na vývoji jednání.

Podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) hrají důležitou roli pro získávání nových zakázek pro české podniky i Česká exportní banka a stát. „V celé řadě států světa funguje takzvaná ekonomická diplomacie a ti potenciální zákazníci, když vidí, že firmu aktivně podporuje stát, tak jsou ochotni jednat o nějakém nákupu,“ řekl dnes při návštěvě společnosti.

Společnost obnovuje L-159 i pro americkou společnost Draken International a iráckou armádu, které zakoupily nepotřebné letouny české armády. Osm už jich Aero do Spojených států odeslalo, další dva vyšle rozebrané v kontejnerech do USA příští týden. Za nimi pak zamíří technici Aera, kteří je sestaví dohromady. Další šestice má být pro Drakem připravena na konci letošního roku.

V Iráku nyní létá devět strojů L-159, z toho na šesti se prováděla generální oprava. Desátý je ještě na vodochodském letišti, kde se na něm školí iráčtí piloti.

Sériovou výrobu Aero spouští v programu vojenského dopravního letounu KC-390 brazilské společnosti Embraer, pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla a podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Nyní technici pracují na prvním kusu sériové výroby. „Letos bychom měli vyrobit tři sety,“ řekl ČTK Tobiáš Tvrdík z tiskového oddělení společnosti. Loni přiletěl do ČR prototyp letounu, první dodávka zákazníkovi je plánovaná na příští rok. Kontrakt na dodávku podepsala Brazílie, pokračují jednání s dalšími zájemci.

Pro dopravní letouny CSeries kanadské firmy Bombardier Aero vyrábí náběžnou hranu křídla (stejně jako v případě KC-390 se podílí i na jejím vývoji). Nyní jde o desítky setů ročně, za několik let by jejich roční počet mohl překročit stovku.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi vývojové priority firmy patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39. První letoun L-159 Aero vyrobilo v roce 1997.

 

SDÍLET

Naše newslettery rozesíláme každý týden

Šarlatáni brzdí seriózní výzkum účinků antabusu, říká biochemik Cvek

Marek Kerles
Včera • 08:00

Český biochemik Boris Cvek byl členem mezinárodního týmu, který před třemi lety uveřejnil v prestižním vědeckém časopise Nature důležitou studii o účincích antabusu na rakovinné bujení. Vědci tehdy prokázali, že lék, využívaný pro léčbu alkoholismu, ničí v laboratorních podmínkách nádorové buňky a podobně funguje i při pokusech na myších. Dnes se na celém světě začalo o látce antabus i v odborných kruzích mluvit také jako o možném léku pro pacienty s covidem-19. Podle Borise Cveka je však tenhle předpoklad založen na zcela mylných a neseriozních základech a v konečném důsledku má na solidní výzkum antabusu kontraproduktivní účinek.

Cíl v nedohlednu, česká CNN marně čeká na své diváky

Vojtěch Kristen
Včera • 06:00

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Cíl je stále v nedohlednu. Taková je ve zkratce situace stanice CNN Prima News po osmi měsících na trhu. Stanici v průměru sleduje půl procenta lidí u obrazovek, většina pořadů dosáhne na sledovanost pouze v řádu nižších desetitisíců.

Lednové počasí a chyby Francouzů. Co s odstupem víme o blackoutu, který ohrozil Evropu?

Jan Kalous
15. 01. 2021 • 18:39

Možná jste si toho nevšimli, což je dobře. Nevšimla si toho v nějaké větší míře ani mnohá naše média, což už tak dobře není. Evropa se minulý pátek ocitla na hraně blackoutu. Je to ve své podstatě příběh o tom, jak nebezpečnou situaci v přenosové soustavě nastartovala Francie, ale zažehnaly ji české jaderné a uhelné elektrárny.