Airbnb letos uniklo hrobníkovi z lopaty a míří na burzu

 FOTO: reuters

Leoš Rousek

20. 11. 2020 • 12:00
Z NEWSLETTERU LEOŠE ROUSKA | Hotely zejí prázdnotou, letiště odbavují mizivé množství letů a taxikáři marně loví rita poblíž známých památek. Taková je současná realita mnoha před koronavirovou pandemií turisty celoročně přeplněných měst jako Praha, New York, Londýn, Tokio či Lisabon.

Za této situace se jeví oznámení o chystaném veřejném úpisu akcií společností Airbnb na burze jako pošetilá troufalost. Zdání ale může klamat. On-line platforma zprostředkovávající krátkodobé ubytování v soukromí turistům, která začala před 13 lety pronájmem jedné nafukovací matrace se snídaní v bytě dvou kamarádů v San Franciscu, je dnes víc než známým globálním hráčem. Je přítomná i na lokální úrovni v mnoha malých městech a venkovských oblastech. K této proměně pomohla Airbnb právě protipandemická omezení výjezdů do zahraničí pro miliony lidí na celém světě.

„Menší a méně známé destinace v naší nabídce ubytování se ukázaly jako byznysově odolnější v období restrikcí pro cestování, lockdownů a nutnosti omezit osobní kontakty, protože naši klienti začali preferovat odlehlejší destinace mimo stísněné městské aglomerace. To potvrzuje jednak sílu a robustnost naší globální sítě a jednak celkovou diverzifikaci našeho byznysu,“ uvádí Airbnb v oznámení o chystaném vstupu na newyorskou burzu NASDAQ zveřejněném tento týden. Airbnb chce investorům nabídnout akcie v hodnotě alespoň jedné miliardy dolarů (22,2 miliardy korun).

Na jaře hrobníkova lopata, na vánoce burza

Letošní cesta Airbnb k burzovním investorům ale rozhodně nezačala dobře. Na začátku koronavirové pandemie se firma, jejíž příjmy dříve rostly zejména díky zvyšující se nabídce pronájmů v centrech velkých měst, ocitla takřka na pokraji bankrotu. Přežila jen díky rychlému snížení nákladů na necelých 700 milionů dolarů za prvních devět měsíců letošního roku, což představuje ve srovnání se stejným obdobím loni pokles o zhruba třetinu. Škrty ve výdajích se neobešly bez propuštění čtvrtiny zaměstnanců. Propad příjmů, který se nejsilněji projevil v březnu a dubnu, Airbnb zacelila pomocí úvěrů v objemu zhruba dvou miliard dolarů. Získala je od dvou různých skupin investičních firem při úroku, který je stanovený jako pohyblivý a neklesá pod 10 % ročně.

Výrazná redukce výdajů ani záchranný kruh ve formě drahého zadlužení by ovšem Airbnb samy o sobě nepomohly, pokud by nebyla schopna přizpůsobit svůj obchodní model novým podmínkám. Do letošního jara firmou spíše opomíjený trh pronájmů ubytování na venkově se ukázal být princem na bílém koni. Airbnb by nebyla opravdovou technologickou firmou ze Silicon Valley, kdyby její programátoři „zachránce“ rychle nepoznali a v reakci na rostoucí zájem o lokální turistiku patřičně neupravili vyhledávací algoritmus. Stránky Airbnb tak už brzy na jaře začaly potenciálním zákazníkům častěji nabízet ubytování v místech dostupných autem do několika hodin na úkor destinací v zahraničí vzdálených tisíce kilometrů.

Miliardová tržní hodnota za pronájmy chalup na venkově

Útěk z hrobníkovy lopaty před bránu newyorské burzy se Airbnb podařil, protože dobře ví, jak moc je většina lidí na světě neposedná. Když nemohou vyrazit na dovolenou letadlem a pronajmout si apartmán u moře, zvolí chatu u jezera, ke kterému dojedou autem. Koronavirová krize sice tvrdě dopadla na provozovatele nájemních Airbnb bytů v turistických městech, jako je Praha, ale současně přiměla mnoho lidí z velkoměst k objevování krás nedalekého venkova.

Možná jsme na prahu rozkvětu takzvaných nearcations (z angl. near a vacations) neboli dovolených poblíž vlastních domovů, místo cest do zahraničí mezi davy ostatních turistů. Zájem o cesty do venkovských destinací by tak mohl pomoct nastolit udržitelnější formu turistiky v minulosti návštěvníky z ciziny obléhaných měst vyhledávaných klienty Airbnb, která je řadí svého žebříčku Top 20 Cities. Do pandemie v něm na předních příčkách figuroval New York, Londýn, Paříž, Řím, Toronto či Dubrovník. Důkazem budiž některé z mnoha údajů, které o svém byznysu Airbnb uvádí na 450 stranách dokumentu odborně nazývaném prospekt pro veřejnou nabídku akcií. Ten společnost předložila americké komisi pro cenné papíry SEC, která jej v pondělí 16. listopadu zveřejnila. To je základní podmínkou pro zahájení nabídky akcií. „Zatímco letos v září klesl meziročně hrubý počet přenocování před zohledněním zrušení či změn rezervací v našich top 20 městech o 52 %, pokles mimo top 20 měst činil jen 19 %,“ uvádí společnost.

Při po pohledu na vzdálenosti, které klienti Airbnb v letošním třetím čtvrtletí překonávali při svých cestách, je patrný propad zájmu o destinace vzdálené více než 800 kilometrů od domovů zákazníků. Meziročně klesl počet rezervací v tomto segmentu o polovinu, zatímco v případě míst ve vzdálenosti mezi 80 a 800 kilometry došlo k meziročnímu nárůstu o pětinu. Právě díky růstu zájmu o nearcations dokázala Airbnb dosáhnout ve třetím čtvrtletí čistého zisku 219 milionů dolarů, zatímco o kvartál dříve vykázala ztrátu 576 milionů dolarů.
   
I když v prospektu pro investory firma uvádí, že si na burzu jde alespoň pro miliardu dolarů, nelze vyloučit, že celková suma bude nakonec výrazně vyšší. Podle dřívějších odhadů předběžného zájmu investorů by mohla dosáhnout až tří miliard dolarů, což by celkovou tržní hodnotu firmy vyčíslilo na zhruba 30 miliard dolarů. Záležet bude také na tom, kolik cest do nedalekých destinací si lidé budou s to dovolit i během hospodářské recese.

Text vyšel jako součást newsletteru Výnosy Leoše Rouska. Posíláme ho vždy v pátek ráno a dočtete se v něm mnohem víc. Stačí se přihlásit...

SDÍLET