Automobilky budou prodávat elektromobily přímo. Třetina dealerství může skončit

E15 Premium, Jiří Liebreich

E15 PREMIUM | Obchod s novými vozy na českém trhu projde výraznou změnou. Pocítí ji jak nakupující z řad soukromých osob či firem, tak především prodávající dealeři. Řada značek se totiž chystá ukončit či výrazně omezit zprostředkovaný prodej přes dealery a nahradit ho přímým agenturním prodejem „po vlastní ose“. Výrobci tím cílí na snížení citelných nákladů na distribuci, omezení slev a na navýšení vlastních marží. Ze zhruba 1900 oficiálních dealerů, které na tuzemském trhu eviduje Svaz dovozců automobilů, tak mohou dobrovolně či nuceně postupně zaniknout až stovky.

„Většina značek v těchto dnech velice intenzivně zkoumá možnosti přechodu ze zprostředkovávaného na přímý prodej, který by měl v Česku odstartovat v letech 2025 a 2026 a případně dál zesilovat. Aktivní jsou například Mercedes, BMW či Ford a velké množství dalších. „Škoda Auto také zkoumá možnosti, zatím ale jasně neříká, kterou cestou půjde,“ uvádí tajemník svazu Josef Pokorný. Mladoboleslavská automobilka do vydání článku na otázky E15 neodpověděla.

Skupina Mercedes-Benz dříve avizovala, že plánuje zrušit až deset procent svých dealerství ve světě a až dvacet procent těch v Německu, v součtu tedy necelou tisícovku zastoupení. Slibuje si od toho snížení provozních nákladů o pětinu a posílení kontroly nad cenami svých vozů. Server Automotive News Europe dříve také uvedl, že se chce na přímý prodej více orientovat například Cupra, Volkswagen či celý koncern Stellantis. Tradičnímu modelu jsou podle serveru naopak dál věrné Toyota či Renault.

sinfin.digital