Elektromobily budou levnější než auta se spalovacím motorem, říká šéf výroby Hyundai

Jiří Liebreich

E15 PREMIUM | Bez kimčchi a spalovacích motorů by se „menu“ závodu Hyundai v Nošovicích neobešlo. Tedy až dosud. Zatímco křupavý salát bude jihokorejská automobilka zaměstnancům servírovat i nadále, s „benzíňáky a nafťáky“ se zřejmě brzy rozloučí. „Cílem skupiny je mít v Nošovicích základnu pro pohony budoucnosti. A naším hlavním trhem je Evropa, takže bude dávat smysl, abychom vyráběli pouze elektromobily,“ říká vedoucí výroby Miroslav Jasiok. Nošovický závod Hyundai je jediným v Evropské unii a zároveň prvním kromě Koreje, kde automobilka začala vyrábět elektromobily.

Ještě v roce 2018 se v Nošovicích vyráběly pouze vozy se spalovacími motory. Jejich podíl na výrobě za letošní květen klesl na méně než polovinu. Zbytek tvořily hybridy a elektromobily. Jak to bude do budoucna?

Snažíme se být o krok napřed, takže elektrifikovaných modelů velmi rychle přibude. I proto jsme zrušili jednu ze dvou výroben převodovek. Místo nich kompletujeme baterie do elektromobilů. Vyrábíme jeden čistě elektrický, tedy bateriový elektromobil, a tím je Kona. Do pěti let budeme schopni vyrábět víc než polovinu aut čistě elektrických bez započtení hybridů. Rozhodne poptávka a štědrost států, které nákup elektromobilů dotují. Připomenu, že téměř každé páté auto, které zatím letos Hyundai v Evropě prodal, byl čistý elektromobil.

Ukončíte tedy výrobu aut se spalovacími motory před rokem 2035, stěžejním rokem vzhledem k legislativě EU?

Nejde o konec výroby, ale prodeje v EU. Bude-li ve světě nadále silná poptávka po autech na benzin a naftu, tak je možné, že bychom je dál vyráběli a exportovali. Jsme ale jediný závod Hyundai v EU a první závod mimo Koreu, kde Hyundai začal vyrábět elektromobily. Cílem skupiny je mít v Nošovicích základnu pro pohony budoucnosti. A naším hlavním trhem je Evropa, takže bude dávat smysl, abychom vyráběli pouze elektromobily.

Nyní pracujeme na tom, aby nás do budoucna nebrzdil fakt, že na jediné lince, co máme, montujeme naráz vozidla mnoha různých pohonů. Aby nebylo na obtíž, až bude mít – například – každé padesáté auto spalovací motor. Celkový objem aut vyráběných v Nošovicích se výrazně nezmění, pořád se budeme pohybovat kolem tří set tisíc ročně.

V čem se nejvíce liší výroba konvenčního vozu a elektromobilu?

Elektromobil je méně pracný, časově mnohem méně náročný. Montáž bateriového modelu Kona nám zabere přesně o 1989 vteřin – více než půl hodiny – méně než u konvenčního Tucsonu. Celkem montáž zabere několik hodin.

Budete tedy potřebovat méně pracovníků, když jsou elektromobily méně pracné?

Je to tak. Hodinovou náročnost montáže vozidla přepočítáváme na množství pozic. Těch určitě neubude na polovinu, žádné propouštění nechystáme, mírný pokles ale lze čekat. Snažíme se také automatizovat čím dál víc pozic. Ubude manuální práce, o to více ale budeme potřebovat specialisty, kteří umějí programovat a pracovat s roboty. Budeme potřebovat více kvalifikované pracovní síly. Nemyslím ale, že tu nekvalifikovanou čekají potíže – na trhu jí je a bude nedostatek.

sinfin.digital