Konec globalizace. Šéfové firem se bojí Trumpa a chystají se stěhovat výrobu do domovských zemí

ČTK

Světové firmy se aktivně připravují na éru nastupujícího amerického prezidenta Donalda Trumpa, jehož prvořadým cílem je ztížit podnikům přesouvání výroby a pracovních míst do zahraničí a naopak je přimět, aby je vracely zpět do USA. Na letošních setkáních v rámci Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu mluví šéfové nadnárodních společností - tradiční symboly globalizace - nezvykle často o přínosech lokální produkce.

 "Není pochyb, že se musíme adaptovat," řekl agentuře Reuters šéf francouzko-japonské automobilové aliance Renault-Nisssan Carlos Ghosn. "Všechny automobilky teď musejí přehodnotit strategii s ohledem na to, co přichází," dodal.

Trump na twitteru kritizoval automobilky Ford, General Motors nebo BMW za výrobu v Mexiku a dovoz aut z tamních továren do USA. Napadá i další firmy, které buď přesouvají pracovní místa do zahraničí, nebo si v USA účtují vysoké ceny. Ford už pod jeho tlakem zrušil plán výstavby továrny v Mexiku, zatímco General Motors slíbil značné investice a nová pracovní místa v USA s tím, že chce "vyrábět tam, kde prodává". Totéž v USA přislíbily další velké firmy, jako je Wal-Mart nebo Monsanto s Bayerem. Firmy zároveň začaly přehodnocovat plány fúzí a akvizic a záměry rušit v USA pracovní místa.

"Základním požadavkem je nyní být více národní, ne už jen globální," říká Richard Edelman, který je šéfem globální společnosti pro public relations Edelman. "Pokusme se vést dlouhodobou diskusi o dodavatelských řetězcích, abychom takovým (Trumpovým) tweetům předcházeli," dodal.

Trump firmám nehrozí jenom sankcemi v podobě vysokých cel, slibuje jim za výrobu v USA i výhody, zejména v podobě nižších daní. "To by mohlo vést ke zvýšení investic v USA," poznamenal ředitel švýcarské farmaceutické společnosti Novartis Joe Jimenez.
Automobilky zejména doufají, že nová administrativa zmírní přísný harmonogram povinného snižování průměrné spotřeby, zavedený vládou prezidenta Baracka Obamy. Podle analytiků byly jejich plány zvýšení levné produkce menších vozů v Mexiku reakcí právě na Obamovu regulaci.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital