Konec žlutých autobusů? Jančura se chce věnovat železnici

ČTK

07. 11. 2016 • 15:00

Žlutých autobusů na českých silnicích zřejmě ubude. Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura se chce v budoucnu věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy. Některé autobusové linky by tak měly postupně nahradit vlaky.

Zatímco tržby autobusové dopravy a ostatních oborů, v nichž Jančurova společnost podniká, rostou ročně o jednotky procent, počty lidí ve vlacích a tržby z jízdného rostou rychleji a po ztrátových letech je už vlaková doprava zisková. Loni tyto vlaky přepravily v Česku a na Slovensku 6,7 milionu cestujících, aktuální odhady na letošní rok jsou osm milionů.

Od poloviny prosince chce Jančurův RegioJet provozovat tři páry vlaků mezi Prahou a Brnem. Správa železniční dopravní cesty dosud oficiálně neuvedla, zda v daných časech bude jezdit RegioJet, nebo České dráhy, které požádaly o přidělení totožných časů. Podle Jančury by stát ušetřil, protože nyní tyto spoje dotuje. "Jde o ty nejztrátovější vlaky mezi Prahou a Brnem," tvrdí Jančura. O rok později by chtěl na této trase jezdit mnohem častěji a výhledově každou hodinu.

„Můžeme jezdit bez dotací a také budeme tlačit na vypisování soutěží."

V nedotované autobusové dopravě už nemáme víceméně kam růst. Cílem je autobusy postupně více provázat s vlaky jako návaznou dopravu a tam, kde to jde, je postupně nahrazovat vlaky. Například na lince Praha - Košice jsme měli pět párů autobusů a zůstává jediný. Lidé postupně přešli do vlaků. Jízdenka stojí 280 korun, autobus stál víc než dvakrát tolik. Navíc je vlak rychlejší a pohodlnější," uvedl Jančura. Zda se však budou rušit autobusy i mezi Brnem a Prahou, si netroufá odhadovat.

Jako další vhodnou trať, kde lze jezdit bez dotací, vidí spojení Prahy s Českými Budějovicemi, kde se díky stavbě železničního koridoru výrazně zkracuje jízdní doba. „Mohou to být i další tratě. Můžeme jezdit bez dotací a také budeme tlačit na vypisování soutěží," řekl Jančura.

 

SDÍLET