Zákon, který nařizuje v některé svátky uzavřít obchodní centra a velké obchody, Češi poprvé pocítili loni 28. října. Na konci prosince se týkal tří vánočních dní a z prvních vyjádření obchodníků vyplývá, že se negativně podepsal na jejich tržbách. Jedná se o ztráty v řádu desítek až stovek milionů korun. Zavřené obchody naopak vítají provozovatelé e-shopů, kterým regulace přihrála nové zákazníky.
I když lidé víc nakupovali ve dnech před a po těchto svátcích, ztrátu ze zavřených obchodů to nedokázalo vynahradit.
Globus před svátky zaznamenal zvýšenou návštěvnost hypermarketů. „I přes zvýšené prodeje v těchto dnech nám to nicméně nevykompenzovalo rozdíl z uzavření ve srovnání s loňským rokem,“ řekla ČTK mluvčí řetězce Pavla Hobíková.
Také obchodům Sportisimo vzrostly sice ve srovnání s loňským rokem tržby 27. i 28. prosince, ale tento přebytek nepokryl nulovou tržbu z 26. prosince, kdy musely být velké prodejny zavřené. „Také je diskutabilní, zda je nárůst tržeb způsoben odložením nákupu z 26. prosince nebo vlivem počasí (loni teplo, letos zima...),“ uvedla ředitelka nákupu Sportisima Martina Kudláčková.
„Uzavření prodejen, ve svátky stanového zákonem, se samozřejmě promítne do tržeb. Ztráty jdou do milionů korun. Vývoj tržeb na webu je v těchto dnech stabilní, případně s drobným navýšením návštěvnosti,“ dodala Lenka Mastešová z prodejen Euronics.
Také Datartu omezení otevírací doby negativně ovlivnilo tržby. „Ztráty bychom měli menší, pokud by všichni prodejci dodržovali zákon. Omezení o říjnovém svátku se dotknulo všech našich prodejen, zde jsme měli vyšší tržby před svátkem. Ztráta byla v řádu desítek milionů korun,“ uvedla Iva Pavlousková z Datartu. Omezení otevírací doby prodejen během vánočních svátků podle ní firmě nepřineslo tak velkou změnu jako během říjnového svátku.
Omezení prodejů se podle ředitele nákupu řetězce Expert Elektro Ladislava Pospíšila nejvýrazněji promítlo do období povánočních výprodejů, kdy se prodejny řetězce neotevřely 25. a nově i 26. prosince. „Zákazníci ale využili během těchto svátků pro objednávku elektroniky o to více náš e-shop,“ uvedl.
Internetovým obchodům tak norma o svátcích zvýšila tržby. „E-shop Kasa.cz ze zákazu prodeje o svátcích v kamenných prodejnách profitoval. Tržby v těchto dnech vzrostly meziročně o deset procent. Kromě prodejů se zvýšila také průměrná hodnota objednávky,“ uvedl produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.