On-line burzovní influenceři jsou novodobými strážci mapy k investičním pokladům. Vytěsňují tradiční finanční poradce

Leoš Rousek

Z NEWSLETTERU LEOŠE ROUSKA | 

Investiční profesionálové si zakládají na osobních kontaktech s klienty. Za patřičnou odměnu jim poskytují rady, jaké akcie či jiné cenné papíry koupit a jak to udělat. Internet jim sloužil, nikoli hrozil zničením. Až do nedávna to platilo takřka bezvýhradně.

Vítejte v éře on-line burzovních influencerů. Naslouchají jim miliony drobných investorů, kteří díky covidové nudě a nulovým poplatkům služeb typu Robinhood podlehli vábení hledat štěstí na kapitálových trzích. Chtějí ale vědět, do čeho a kdy investovat. Protože ale nákupní a prodejní pokyny zadávají zdarma, nevidí důvod, proč by měli platit makléřům, ekonomům, portfolio manažerům, nebo finančním poradcům za jejich rady. A je jedno, že posledně jmenování v Česku od klientů poplatky nevybírají, protože je získávají od poskytovatelů vlastních investičních instrumentů. V rozvinuté době on-linové, ve které dospívá generace Z, jež život v čisté off-line podobě už nezažila, ovládla hlavní mantra byznysu po internetu i burzy. Nabídněte co nejvíc služeb zdarma pro co nejvíc lidí, výdělky přijdou na řadu později.

Z pohledu grafů, které dál lámou rekordy, je burzovní mejdan v plném proudu. Žádná správná party se ovšem neobejde bez roztleskávačů a jiných bavičů. Prostřednictvím sociálních sítí, zejména Twitteru, jsou jimi známé osobnosti jako podnikatel Elon Musk, rapeři Ja Rule a Snoop Dogg či basketbalista Shaquille O’Neal. Ve Spojených státech i jinde ve světě převzali spolu mnoha dalšími jim podobnými osobnostmi funkce, které na kapitálových trzích tradičně sehrávali  kravaťáci z Wall Streetu. Ne všichni tito kravaťáci a také dámy v byznys kostýmech jsou jako investiční poradci neomylní. Nicméně za své finanční konzultace nesou odpovědnost a v případě přešlapu jim hrozí ztráta licence či pokuta.

Vývoj hodnoty indexu Dow Jones za posledních 25 let
Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital