On-line burzovní influenceři jsou novodobými strážci mapy k investičním pokladům. Vytěsňují tradiční finanční poradce

Z NEWSLETTERU LEOŠE ROUSKA | 

Investiční profesionálové si zakládají na osobních kontaktech s klienty. Za patřičnou odměnu jim poskytují rady, jaké akcie či jiné cenné papíry koupit a jak to udělat. Internet jim sloužil, nikoli hrozil zničením. Až do nedávna to platilo takřka bezvýhradně.

Vítejte v éře on-line burzovních influencerů. Naslouchají jim miliony drobných investorů, kteří díky covidové nudě a nulovým poplatkům služeb typu Robinhood podlehli vábení hledat štěstí na kapitálových trzích. Chtějí ale vědět, do čeho a kdy investovat. Protože ale nákupní a prodejní pokyny zadávají zdarma, nevidí důvod, proč by měli platit makléřům, ekonomům, portfolio manažerům, nebo finančním poradcům za jejich rady. A je jedno, že posledně jmenování v Česku od klientů poplatky nevybírají, protože je získávají od poskytovatelů vlastních investičních instrumentů. V rozvinuté době on-linové, ve které dospívá generace Z, jež život v čisté off-line podobě už nezažila, ovládla hlavní mantra byznysu po internetu i burzy. Nabídněte co nejvíc služeb zdarma pro co nejvíc lidí, výdělky přijdou na řadu později.

Z pohledu grafů, které dál lámou rekordy, je burzovní mejdan v plném proudu. Žádná správná party se ovšem neobejde bez roztleskávačů a jiných bavičů. Prostřednictvím sociálních sítí, zejména Twitteru, jsou jimi známé osobnosti jako podnikatel Elon Musk, rapeři Ja Rule a Snoop Dogg či basketbalista Shaquille O’Neal. Ve Spojených státech i jinde ve světě převzali spolu mnoha dalšími jim podobnými osobnostmi funkce, které na kapitálových trzích tradičně sehrávali  kravaťáci z Wall Streetu. Ne všichni tito kravaťáci a také dámy v byznys kostýmech jsou jako investiční poradci neomylní. Nicméně za své finanční konzultace nesou odpovědnost a v případě přešlapu jim hrozí ztráta licence či pokuta.

Vývoj hodnoty indexu Dow Jones za posledních 25 let

Dnes se hodí přidat ještě jeden graf. Je výročí vrcholu předchozího burzovního mejdanu, který zakončila pandemie a s ní spojený strach z neznámého moderního moru. Ještě na začátku loňského února, než se první lidé nakazili novým koronavirem v Evropě a USA, trhy rostly. Obrat nastal právě 19. února 2020. Na svá dna burzy dosedly o měsíc později 23. března. Nyní jsme na hodnotách před vrcholem z poloviny loňského února. 

Burzovní on-line roztleskávači opisují od vyfintěných influencerek z Instagramu

Od loňského jara rostoucí burzy jsou vodou na mlýn jejich roztleskávačům. Burzovní influenceři neposkytují finanční poradenství, jen obvykle zábavnou formou ukazují, co je na investování právě nejvíc baví. Jejich vliv na investorskou veřejnost je ale i tak významný. Důkazem je kryptoměna Dogecoin, jejíž hodnota díky nedávným tweetům nejbohatšího člověka na světě Elona Muska prudce vzrostla. Dogecoin přitom vznikl původně v roce 2013 jako parodie na internetový fenomén (meme), který se skládal z obrázků psa Doge japonské rasy Shibu-ina, jenž vedl vtipné monology. Jen pro pořádek doge by se dalo přeložit jako pejsánek a vyslovuje se „dóž“.

Burzovní influenceři od sebe opisují a hodnoty jimi na sociálních sítích zmiňovaných investiční instrumentů včetně kryptopejsánků následně rostou či padají o to rychleji. Čím více tleskají, tím více se kola burz točí. Kdo včas naskočí a hlavně vyskočí, vydělá. Ne všem se to ale podaří.

Kromě částečného šrámu na prestiži nemají burzovní influenceři co ztratit, když jejich investice, o kterých vytrubují přes Twitter do světa, nevyjde. V tom se liší od svých nudnějších konkurentů v oboru, licencovaných finančních poradců, jejichž živobytím je poskytovat investiční poradenství. Když se spletou, klienti se k nim nevrátí.

Když se jako investor-influencer splete Elon Musk, bude dál vyrábět elektroauta, dobývat vesmír a vrtat tunely a lidé ho budou uctívat. Stejně tak Snop Dogg nepřestane rapovat a legendární Shaq si beztak basketbalem dávno vydělal na dobře zajištěný důchod. Možná by se tito burzovní influenceři měli složit na podpůrný fond drobným investorům, kteří se u nich inspirovali, ale zplakali nad výdělky.

Koneckonců burzovní influenceři se z morálního hlediska příliš neliší od skvěle nalíčených influencerek, jež propagují elektronické tabákové cigarety a dostávají za to zaplaceno. Dávají jiným příklad, za který nenesou zodpovědnost a přitom vědí, co může hrozit. Elon Musk a další asi nechtějí, aby na ně padl stín jako na tabákové firmy.

Rumunská zpěvačka Alina Eremia, screenshot je z jejího instagramu

Pro tradiční tabákové společnosti jsou elektronické cigarety příležitostí k tomu, aby se zbavily nálepky prodejců smrti. Ta na nich ulpěla po sérii soudních sporů, které vyvrcholily v roce 1998, když Philip Morris, R. J. Reynolds a další výrobci cigaret uzavřeli s americkou vládou dohodu o finančním narovnání za choroby způsobené kouřením. Sice se zavázaly postupně vyplatit kompenzace ve výši 206 miliard dolarů, což v té době představovalo téměř sedm bilionů korun, ale cejchu prodejců zla se nezbavily. V případě Philip Morris nemohly žádné peníze zahladit rány, které v povědomí veřejnosti firma získala, když na následky chorob souvisejících s kouřením zemřelo několik představitelů kovboje-kuřáka „Marlboro Mana“ z reklamy na stejnojmenné cigarety. Tu firma nasazovala do médií v letech 1954 až 1999.

Až takové zatracení burzovním influencerům asi nehrozí, ani kdyby se cena kryptopejsánků Dogecoin velmi prudce propadla, ale jejich dobré jméno utrpět může. Jisté je, že finanční regulátoři a politici v Evropě i USA se už rozhodli si na kapitálové obchody pod vlivem informačních toků po sociálních sítích posvítit. Jak je ale chtějí od vlastní hlouposti investorů a štěkotu kryptopsíků uchránit, má zatím jen mlhavou podobu.

SDÍLET
sinfin.digital