Šéf Rheinmettalu: Pokud někdo chce shodit tendr za 52 miliard na rozsahu hlavní zbraně, je to absurdní

Jiří Reichl

EKONOMICKÝ DENÍK | Společnost Rheinmetall Defence je jedním z uchazečů o dodávku 210 obrněných vozidel pěchoty pro Armádu ČR. Před dvěma týdny oznámila vláda Maďarska, že vítězem jejich tendru na podobná vozidla, která požaduje Armáda ČR, je právě tento německý výrobce. Otázkou je, zda rozhodnutí maďarské vlády ovlivní připravované výrobní programy pro Českou republiku v případě, že by Rheinmetall vyhrál i domácí zakázku, případně, zda by se dalo na těchto zakázkách nějak spolupracovat mezi maďarskými a českými podniky. Managing director Rheinmetallu a Senior vicepresident pro prodej pásových vozidel Oliver H. Mittelsdorf bude nyní trávit hodně času v ČR právě kvůli doladění potenciální spolupráce s domácími strojírenskými podniky. V rozhovoru pro Ekonomický deník odpovídá i na to, jestli je důležité, aby hlavní zbraň měla větší úhel dostřelu, než jejich Lynx nyní má.

V jaké situaci je teď Rheinmetall v českém tendru na bojová vozidla pěchoty?

Stejně jako všichni. Byla ukončena jednání s potenciálními dodavateli, kdy se specifikovaly detaily požadavků ze strany ministerstva obrany a Armády ČR a jsme před podáním finálních nabídek. Předpokládáme, že výzva k jejich podání ze strany zadavatele přijde v nejbližších týdnech.

Překvapilo vás něco z požadavků ministerstva nebo armády?

Vždycky jsou nějaká překvapení, ale tendr byl velice detailně strukturovaný, takže počet „překvapení“ byl i z tohoto důvodu limitován. Musím říct, že můžeme říct, že těch překvapení bylo velice málo.

Když bylo na začátku minulého týdne oznámeno, že si maďarská armáda vybrala vozidla Lynx, mění se něco pro Českou republiku – zejména co se týče spolupráce s domácími strojírenskými podniky?

My jsme dávno před oznámením našeho úspěchu v Maďarsku doručili českému ministerstvu obrany nabídku a té se samozřejmě držíme. Pořád hledáme lokální partnery v České republice, stejně jako v Maďarsku. Řada domácích firem je na našem seznamu dodavatelů a mohou se podílet i na dodávkách pro maďarskou armádu. Nevylučujeme spolupráci i na dalších projektech. Například v Austrálii.

pozn. aut.: Oliver Mittelsdorf nejmenoval žádnou firmu, ale v případě kabeláže jde o společnost Ray Service o které jsme psali jako o jednom z vítězů tendru na bojová vozidla pěchoty již loni v létě.

Můžete říct, které české firmy by se mohly podílet na dodávkách pro Maďarsko?

Můžeme říci, že máme spolupráci s výrobcem speciálních kabelových svazků pro elektroniku vozidla. Tato firma už nám dodává v řadě programů v Německu, je také zapojena do programu Lynx v Austrálii. Takže lze říct, že tato firma bude více či méně zapojena do každého obchodu Lynx, protože už je s námi „na palubě“. Takových firem je více.

Mluvilo se o tom, že hlavním technických koordinátorem na české straně byl měl být Vojenský opravárenský podnik (VOP), Rheinmetall oznámil, že u Ústí nad Labem postaví vlastní továrnu. Jak jdou tyto dvě věci dohromady? 

My nebereme VOP jako koordinátora, ale jako rovnocenného partnera. Byli jsme se tam několikrát podívat, známe výrobní prostředky a myslím si, že i to, čeho by byla firma schopna dosáhnout. Nám jde o to, aby ministerstvem určený podnik nebyl jen koordinátorem, ale sám pomáhal vytvořit přidanou hodnotu. S tím vším počítá ten zmiňovaný návrh, který jsme dali ministerstvu obrany. Podle mého názoru je naše nabídka velmi atraktivní. To, co jsme slíbili dodržíme, tedy i továrnu na severu Čech.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital